renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Renault Clio II opis modelu

Polskie przedstawicielstwo firmy Renault nie ukrywa zadowolenia, że najnowsze wcielenie Clio, oznaczone rzymską liczbą II, jest najlepiej sprzedawanym francuskim samochodem w naszym kraju. Depcze mu po piętach, niedawno przedstawiony w MT Peugeot 206, kolej więc na rywala.



Clio pojawił się w maju 1990 r. i zastąpił "długowieczny", bo wytwarzany przez 13 lat, bardzo popularny model Renault 5. W swojej pierwszej postaci konstrukcyjnej Clio przetrwało kilka lat, aby przejść kolejne modernizacje, a ostatnią z nich, nazwaną faza 3, w 1996 r. Te modernizacje były potrzebne i samochód dobrze sprzedawano, nawet oryginalne Twingo nie zdołało mu "zaszkodzić". Jak długo jednak można przeprowadzać kosmetyczne zabiegi. Nawet te dokładniejsze, włącznie z poprawą struktury nośnej nadwozia, czasem nie wystarczają. Wówczas trzeba zdecydować się na gruntowne zmiany, obejmujące również, a może zwłaszcza, zewnętrzny wygląd nadwozia. Tak uczyniono w 1998 r.

Na salonie genewskim, odbywającym się w marcu ubiegłego roku, miała miejsce światowa premiera tak dalece zmodernizowanego Clio, że nazwano go drugiej generacji, a nawet nowym. Może nie zupełnie jest nowym pojazdem, bo z daleka widać, że łączą go ścisłe związki konstrukcyjne z poprzednikiem, ale zmiany są bardzo istotne.



Do opracowania Clio II zaangażowano 600 specjalistów z różnych dziedzin. Pracowali 40 miesięcy, a na realizację całego projektu Renault wydał 7,5 mld franków, w tym 4,2 mld na inwestycje przemysłowe. Zostały one skoncentrowane w trzech europejskich zakładach: Flins we Francji, Valladoid w Hiszpanii i Novo Mesto w Słowenii, przystosowanych do dziennej produkcji łącznie 2300 samochodów.

Zachęcana dobrymi wynikami sprzedaży Clio I, które zostało wyprodukowane w liczbie 3,8 mln egzemplarzy, firma Renault ma ambitne plany. Przewiduje, że Clio II zostanie wyprodukowane w około 3,5 mln sztuk w Europie. Widocznie jest bardzo pewna swego, że dobrze, solidnie opracowała samochód. Popiera to faktami wskazującymi na nowoczesną konstrukcję. Na przykład w pilotażowym zakładzie we Flins montuje się samochód z mniejszej liczby części - 2300 sztuk, zamiast 3200 sztuk w przypadku Clio I, liczba połączeń części spadła z 1284 do 914, a czas produkcji został skrócony o 6 godzin.

Już poprzednie Clio I miało nadwozie skonstruowane z uwzględnieniem bezpieczeństwa. Był to wynik włożonego wysiłku Renault w opracowanie pojazdów, chroniących życie pasażerów. Dlatego zmiany w strukturze nośnej nadwozia Clio II zostały podyktowane chęcią dalszych usprawnień w tej dziedzinie, tym razem zwłaszcza wzmocnienia elementów nośnych.



Cała płyta podłogowa stała się bardziej sztywna, podłogę wykonano z grubej blachy, zwiększono wymiary podłużnic wykonanych z blach stalowych o wysokiej sprężystości. Wzmocniono miejsca połączeń podłużnic z ramą osadzenia silnika i w ogóle poprzeczne belki mają teraz większy przekrój, są sztywniejsze. Pogrubiono boki nadwozia, wzmocniono belkę podsufitową i słupki dachu. Wymienione zabiegi dały dobry rezultat. Podczas prób zderzeń czołowych, przy prędkości 100 km/h, z pozostałymi pojazdami gamy Renault, włącznie z największym Safrane, a także pojazdami innych marek, część pasażerska Clio II okazała się skutecznie chroniona.

Clio II jest wyposażone seryjnie w poduszkę powietrzną dla kierowcy i przednie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami. W tzw. "pakiecie bezpieczeństwa" dodatkowo otrzymujemy poduszkę powietrzną dla pasażera i boczne poduszki powietrzne. Za te "dodatki" trzeba jednak dopłacić. Bezpieczny szkielet nadwozia obłożono na nowo ukształtowanym poszyciem zewnętrznym. Nie całe poszycie wykonano z blachy. Przednie błotniki, przedni i tylny zderzaki oraz klosze lamp przednich i tylnych są z tworzywa sztucznego. Błotniki można lakierować razem z blaszanymi częściami nadwozia i bardziej niż blacha są elastyczne, odporne na uderzenia - niegroźnie wyginają się przy niewielkich stłuczkach. Również są lżejsze, gdyż masę błotnika obniżono ponad dwukrotne, z 2,5 kg do 0,9 kg.



"Szkła" przednich reflektorów zrobiono z poliwęglanów - jak wcześniej w Safrane i Kangoo - bardziej niż szkło odpornych na uderzenia kamyków, lżejszych i o gładszej powierzchni, a więc lepiej wyglądających.

Znając Clio I bardziej można docenić zmiany przeprowadzone wewnątrz nadwozia drugiego wydania pojazdu. Przede wszystkim zmieniono kształt tzw. deski rozdzielczej. Ma ona wiele zaokrągleń i łukowo poprowadzonych linii. Wyraźnie widać podziały na bloki funkcyjne co świadczy o nawiązaniu do poprzedniego rozwiązania, dobrze jednak, że teraz unowocześnionego.

Clio zawsze chwalono, że w stosunku do wymiarów zewnętrznych oferuje dużą objętość wnętrza użytecznego. Tak też pozostało i np. bagażnik z pojemnością 255 dm3 zaliczyć trzeba do największych wśród samochodów segmentu B. W przedziale pasażerskim też dużo miejsca, ale wygodna jazda pasażerów siedzących z tyłu jest ograniczona dość płasko ukształtowaną kanapą.

Polskiemu odbiorcy oferuje się samochód w czterech wersjach silnikowych spośród jednostek 4-cylindrowych, benzynowych. Najmniejsza z nich została niedawno skonstruowana dla Twingo i Clio I fazy 3. Jest nowoczesna, pracuje niezbyt głośno, jej moment maksymalny 93 Nm występuje już przy niskiej liczbie obrotów (2500/min), jest elastyczna, ekonomiczna, dobrze dobrana do samochodu, nadając mu wystarczającą dynamikę, np. rozpędzanie od 0 do prędkości 100 km/h trwa 15 s. Z tym właśnie silnikiem podajemy dane techniczne samochodu.


Pozostałe jednostki napędowe są znane z modelu Megane, mają pojemność skokową 1390 i 1598 cm3, ta "większa" wykonana jest w wersji 8- i 16-zaworowej. Nowsza jest 16-zaworowa, dysponuje większą mocą (110 KM) i większym momentem obrotowym (148 Nm), a napędzany nią pojazd wykazuje "sportową" dynamikę - prędkość 100 km/h uzyskuje w ciągu 9,6 s.

Nie wszystkie zmiany wprowadzone w Clio II mogłem wymienić. Są bardzo korzystne, na przykład te dotyczące zawieszenia kół. Przednie zawieszenie jest podobnie rozwiązane jak w Megane, lepiej mocowane do nadwozia, ma wkładki gumowe tłumiące drgania i inną charakterystykę sprężyn kolumny Mc Phersona. Jeśli przednie zawieszenie uznamy za zmodernizowane, to tylne jest zupełnie nowe. Zrezygnowano z poprzecznych drążków skrętnych i pochylonych amortyzatorów, wprowadzając poprzeczną belkę o otwartym przekroju ("ceownik") podatną na skręcanie, w której umieszczono drążek stabilizatora. Wahacze wzdłużne połączono ze sprężynami i amortyzatorami - te dwa ostanie elementy ustawiono pionowo obok siebie.

(źródło: Z. Podbielski, Młody Technik, listopad 1999)


Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)
faza 1
» Clio 1.4 16v
» Clio 1.4 16v, Skoda Fabia
» Clio 1.4 16v a inne w klasie
» Clio 1.4, Skoda Fabia, VW Polo
» Clio 1.6 16v
» Clio 1.6 16v, Seat Ibiza
» Clio 1.6 16V, 1.6 Si
» Clio 1.9 dTi, Fiesta, Corsa, Polo
» Clio 2.0 16v
» Clio 2.0 Sport i 24 szybkie auta
» Clio 2.0 16v opinie
» Clio 2.0 16v zapowiedź
» Clio 3.0 V6 szalona tradycja
» Clio 3.0 V6 Trophy
» Clio II raport z jazdy
» Clio II opis modelu
» Clio 1.2 RTE test Euro NCAP

faza 2 i 3
» Clio 1.2 a auta segmentu B
» Clio 1.2 16V Expression
» Clio 1.2 16V test spalania
» Clio 1.2 16V, Peugeot 206
» Clio 1.5 dCi 68, Citroen C3
» Clio 1.5 dCi 82
» Clio 2.0 16V diabelska jazda
» Clio 2.0 16V, Seat Ibiza
» Clio II faza 2, opis
» Clio II faza 2, opis (2)

- Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)