renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Renault Clio II 1.4 i Skoda Fabia 1.4




Oprócz zbliżonej mocy, osiągów i klasy obydwa auta mają jeszcze jedną wspólną cechę: podczas ich debiutu wokół nich było głośno. Clio błysnęło śmiałą stylistyką nadwozia, Fabia zaś została okrzyknięta pretendentem nowe klasy.

Jeśli cofniemy się o dwa lata, to przypomnimy sobie, że debiutujące wówczas Clio drugiej generacji (obok Peugeota 206) miało atrakcyjny design. Obłe, pękate nadwozie sprawiało wrażenie solidnej, bezpiecznej konstrukcji. Po dwóch latach od debiutu linia auta wydaje się być nadal modna. Prócz walorów estetycznych nadwozie Clio charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Jako jedno z pierwszych w tej klasie oferuje możliwość montażu bocznych poduszek powietrznych. Dbałość o bezpieczeństwo owocuje także dobrymi wynikami uzyskiwanymi w crash-testach przeprowadzanych przrz Euro-NCAP.

Czeski konkurent to z kolei tegoroczny debiutant. Producent wprowadzając model podkreślał znacząco, iż Fabia ustanawia nowy standard w nowej klasie. Oferuje bowiem przy niemalże kompaktowych wymiarach wysoki poziom bezpieczeństwa oraz bogate wysposażenie. Linia stylistyczna typowa dla Skody. Proste powierzchnie łagodnie zaokrąglone. Być może nie zachwyca swoim designem, jednak nie można jej odmówić solidnego wyglądu. Podobnie jak w Renault istnieje możliwość montażu bocznych poduszek, a w testach zderzeniowych auto uzyskało równie wysokie noty.



Po zajęciu miejsca za kierownicą w obydwu modelach kierowca winien czuć się komfortowo i bezpiecznie, bowiem fotele kierowcy posiadają regulację w trzech płaszczyznach oraz dodatkową możliwość regulacji wybrzuszenia na odcinku lędźwiowym. Złego słowa nie można powiedzieć także o ich konstrukcji. W zakręcie i przy ostrym hamowaniu pewnie trzymają ciało kierowcy. Lekki plusik należy się jednak obiciom tapicerki Skody - w wersji Elegance wysokiej jakości materiały.

Właściwa pozycja "za kółkiem" to także możliwość regulacji położenia kolumny kierowniczej. W tej dziedzinie wygrywa Fabia, która oprócz regulacji pionowej posiada także - jako jedna z pierwszych w klasie - możliwość ustawienia osiowego. Na tylnej kanapie każde z aut oferuje trzy miejsca. W Clio miejsca jest zdecydowanie mniej, i to zarówno na kolana, jak i nad głową. "Francuzik" ma jednak przewagę nad czeskim konkurentem. Znajdziemy w nim z tyłu trzy pary trzypunktowych pasów bezpieczeństwa oraz trzy zagłówki. Jeśli zajrzymy trochę głębiej, porównamy bagażniki obydwu aut. Różnica wynosi 5 l na niekorzyść Clio, zaś po rozłożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika w Renault wynosi 1037 l, a w Skodzie 1016 l. Wyniki nie są więc rewelacyjne w obydwu przypadkach. Obaj konkurenci mają dzieloną kanapę w proporcji 2:3, ale i wysoką krawędź załadunku. Podsumowując więc ciężko znaleźć poważne minusy w nadwoziach testowanych aut. Faktem jest, że Fabia jest bardziej przestronna, jest za to nieco dłuższa.



Podczas jazd testowych zawieszenia obydwu aut zyskały wysokie noty. Nie oznacza to jednak, że ich charakterystyki są identyczne. Są komfortowe i zapewniają dobre tłumienie nierówności nawierzchni. Clio jest może nieco miększe i bardziej wychyla się na zakrętach. Pewniej prowadziło się Fabię, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Twardsza charakterystyka zawieszenia oraz większy rozstaw kół powodował dobrą stabilność nadwozia w zakręcie. Jej układ kierowniczy odznaczał się także większą precyzją, a do rąk prowadzącego auto nie docierały także żadne drgania wynikające z nierówności jezdni.

Układy hamulcowe testowanych modeli wyposażono w ABS (w przypadku Clio za dopłatą). Przednie koła mają tarcze wentylowane. Różnica pojawia się dopiero w konstrukcji tylnych hamulców. Clio posiada hamulce bębnowe, Skoda zaś tarczowe. Subiektywnie oba hamują poprawnie, jednak różnica będzie widoczna przy częstym hamowaniu autem w pełni obciążonym, np. w jeździe górskiej. Hamulce bębnowe gorzej radzą sobie z odprowadzeniem nadmiernych ilości ciepła powstałych przy intensywnym hamowaniu.



Stosunek mocy do masy w Renault wynosi 98 KM/1000kg, w Skodzie zaś 101/1075. Maksymalny moment obrotowy jest również zbliżony w obydwu autach - odpowiednio 127/126 Nm. Samochody więc powinny mieć zbliżoną dynamikę. Jednak maksymalne momenty obrotowe przypadają na inne prędkości obrotowe. W Clio uzyskiwany jest więc przy 3750 obr./min., co oznacza, że jednostka napędowa zaczyna dobrze przyspieszać dużo wcześniej niż w Fabii, która uzyskuje maksymalny moment obrotowy dopiero przy 4400 obr./min. W praktyce elastyczniejszy jest motor Renault, a dobre przyspieszenia są możliwe w Fabii dopiero w górnym zakresie obrotów. Ta różnica charakterystyk ma swoje odniesienie zarówno w przyspieszeniu od zera do 100km/h (Clio jest lepsze o 1 s), a także w spalaniu. Fabia odznacza się większym apetytem na paliwo. Średnio spala 0,5 l więcej na 100 km od francuskiego konkurenta (wg. danych fabrycznych).



Skrzynie biegów w testowanych modelach przypadły nam do gustu. Przełożenia są dobrze dobrane, a ruch lewarka prawidłowy. Jednak większą kulturą obsługi odznacza sięskrzynia Fabii. Jest precyzyjniejsza i zmiana biegów odbywa się delikatniej. Zasługa w tym nowego systemu przełączania biegów - bezwodzikowego, opartego na cięgłach elastycznych.


Gdy porównamy ceny testowych modeli, zdecydowanie korzystniejszą ma Renault - jest tańsze o 13440 zł. Tak duża różnica jest jednak pozorna, biorąc pod uwagę wyposażenie obydwu modeli. W uboższym Clio RT otrzymujemy jedynie jedną poduszkę powietrzną, centralny zamek, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka. Gdybyśmy chcieli doposażyć Renault do poziomu wyposażenia Fabii w wersji Elegance, należałoby dokupić airbag pasażera, boczne poduszki, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby z tyłu, klimatyzację manualną, regulację wysokości fotela oraz kolumny kierowniczej, felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne i do ceny wersji podstawowej RT dopłacić 15130 zł. Mimo to w Clio nie będziemy mieli podgrzewanych foteli, klimatyzacji automatycznej i klimatyzowanych schowków, komputera pokłądowego i elektrycznie sterowanych tylnych szyb. Z wyliczeń wynika więc, że Clio z porównywalnym wyposażeniem byłoby droższe od Fabii Elegance o 1690 zł, a mimo to będzie niedoposażone.

Z porównania wynika, że obydwa auta to udane konstrukcje. Na pozór inne, a jednak podobne. Pomimo, iż pochodzą od różnych producentów, mają wiele wspólnych cech. Posiadają bezpieczne nadwozia, przestronne wnętrza (prócz tylnych miejsc w Clio), niemalże identyczne możliwości przewożenia bagażu. Ich zawieszenia oferują komfort i bezpieczne prowadzenie. A 100-konne jednostki zapewnią doskonałą dynamikę i przyzwoite spalanie.

(źródło: J. Borkowski, Auto Świat, 27.12.2000)

Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)
faza 1
» Clio 1.4 16v
» Clio 1.4 16v, Skoda Fabia
» Clio 1.4 16v a inne w klasie
» Clio 1.4, Skoda Fabia, VW Polo
» Clio 1.6 16v
» Clio 1.6 16v, Seat Ibiza
» Clio 1.6 16V, 1.6 Si
» Clio 1.9 dTi, Fiesta, Corsa, Polo
» Clio 2.0 16v
» Clio 2.0 Sport i 24 szybkie auta
» Clio 2.0 16v opinie
» Clio 2.0 16v zapowiedź
» Clio 3.0 V6 szalona tradycja
» Clio 3.0 V6 Trophy
» Clio II raport z jazdy
» Clio II opis modelu
» Clio 1.2 RTE test Euro NCAP

faza 2 i 3
» Clio 1.2 a auta segmentu B
» Clio 1.2 16V Expression
» Clio 1.2 16V test spalania
» Clio 1.2 16V, Peugeot 206
» Clio 1.5 dCi 68, Citroen C3
» Clio 1.5 dCi 82
» Clio 2.0 16V diabelska jazda
» Clio 2.0 16V, Seat Ibiza
» Clio II faza 2, opis
» Clio II faza 2, opis (2)

- Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)