renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Renault Clio II 1.4, Skoda Fabia 1.4, Volkswagen Polo 1.4

Mimo unifikacji części i podzespołów, samochody ponownie po kilku latach stylistycznego zastoju zaczynają wyraźnie się między sobą różnić. Auta są też większe i cięższe. Dzięki temu miejskie auta stają się coraz bardziej pojemne, a przy tym spełniają ostre rygorystyczne normy bezpieczeństwa czynnego i biernego.



W Europie Zachodniej samochody segmentu B stanowią spory procent ogólnej sprzedaży. Najczęściej pełnią funkcję drugiego lub nawet trzeciego pojazdu w rodzinie. Pojazd na zakupy do supermarketu, czy do zatłoczonego miasta. Chciałoby się rzec, idealny środek transportu dla kobiet. W Polsce, na rynku nadal rozwijającym się (mimo tegorocznej regresji) samochody tej klasy wypierają pojazdy klasy A, ale nadal rzadko spotykane są jako drugie w rodzinie. Do porównania wybraliśmy pięciodrzwiowe wersje z silnikami o pojemności 1.4 litra z układem dwóch zaworów na cylinder. Opierając się na badaniach firmy Samar - do końca lipca Polacy kupili blisko 136 tys. samochodów, których moc zawierała się w przedziale od 50 do 75 KM. W tym samym czasie, ponad 56 procent sprzedanych w Polsce aut to 3- lub 5-drzwiowe odmiany. Z porównywanych aut tylko Skoda Fabia dostepna jest wyłącznie w pięciodrzwiowej wersji nadwozia.




NADWOZIE

Do porównania wybraliśmy dwa nowe samochody, które wchodzą w skład koncernu Volkswagena. Zmienione Polo pojawiło się na polskim rynku w pierwszych miesiącach tego roku. Lekko spóźniona jest czeska Skoda Fabia, której premiera miała miejsce podczas marcowego Salonu Samochodowego w Genewie, a oficjalne wprowadzenie do sprzedaży na naszym rynku dopiero w połowie maja. Do rywalizacji dołączyliśmy Renault Clio II generacji, które systematycznie utrzymuje wysoką pozycję w klasie samochodów miejskich - nowy model zaprezentowano blisko trzy lata temu, ale pod koniec ubiegłego roku samochód wyposażono w nowe silniki benzynowe o pojemności 1.4 i 1.6 litra. Do końca sierpnia w Polsce firma sprzedała ponad 5.5 tys. aut. Na rynku jest jeszcze dwóch silnych konkurentów - Fiat Punto i Peugeot 206, które pod względem sprzedaży zajmują aktualnie pierwsze pozycje w swojej klasie. Samochody w teście to pięciodrzwiowe modele o nowoczesnej stylistyce, choć innych założeniach konstrukcyjnych. Volkswagen, wprowadzając nowe Polo utrzymał znaną i cenioną przez klientów linię nadwozia. Uwagę zwracają jedynie zmieniona atrapa chłodnicy i większe logo w centralnym punkcie. Bardziej spostrzegawczy zauważą inne przetłoczenia w dolnej części przedniego zderzaka. Z tyłu mały VW wyraźnie upodobnił się do większego Golfa. Czeska Skoda wybrała ryzykowne rozwiązanie ostrych i futurystycznych kształtów nadwozia. Samochód wyróżnia się w tłumie dzięki chromowanej i wyraźnie wystającej atrapie chłodnicy. W przedniej części uwagę przyciągają prostokątne, zaokrąglone z jednej strony reflektory i duże płaskie powierzchnie zderzaka. Tył przypomina nieco Felicię, jest przy tym lepiej dopracowany. Ogólnie lekko przyciężkawa linia Skody może się podobać, ze względu na sportowe aspiracje stylistów. Najlepiej naszym zdaniem wypada linia nadwozia Renault Clio II, będąca połączeniem nowoczesności i obszerności. Wizualnie samochód wydaje się większy, niż jest w rzeczywistości. W porównaniu z modelem pierwszej generacji Clio II otrzymało bardziej zaokrąglone nadwozia (złośliwi mówią, że zostało lekko napompowane). Z całej trójki najdłuższa jest Skoda Fabia, która góruje o około 20 centymetrów nad Renault i VW.




NAPĘD

Z szerokiej gamy silników do porównania wybraliśmy te o pojemności 1.4 litra o mocy 68 KM w przypadku Skody i 75 w Renault i VW. Najcięższa w zestawie Skoda Fabia ma najsłabszy, o dziwo silnik. Efekt - samochód raczej z oporem przyspiesza do "setki", osiągając pierwsze 100 km/h po ponad 15 sekundach. Mocniejsza o 7 KM konkurencja potrzebuje na to o około 3 sekundy mniej. Najlepiej wypada Renault, wyprzedzając VW Polo o niezauważalne wręcz 0,2 sekundy. Skoda jest również najwolniejszym samochodem w zestawieniu i potrzebuje najwięcej paliwa na przejechanie tej samej trasy. Naszym zdaniem najlepiej spisuje się silnik w Polo, czego zasługą jest dodatkowo dobrze zestopniowana skrzynia biegów o krótkim skoku drążka zmiany. Jedynie u niego na trasie spalanie spada poniżej 5 litrów na 100 kilometrów. Dodatkowo miły dla ucha pomruk przypomina nieco samochody sportowe.




WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Polo wysuwa się również na prowadzenie pod względem zachowania się w czasie jazdy. Twarde zawieszenie sprawnie tłumi nierówności, a cicha praca elementów tłumiących nie dociera tak mocno do wnętrza auta. Druga pozycja przypada Renault Clio II, które odznacza się harmonijnie dobranym układem jezdnym. O jego zaletach przekonamy się szczególnie na nierównych i wyboistych drogach. W porównaniu z Polo wystepują jednak większe przechyły nadwozia podczas jazdy w zakręcie. Skoda ma zbyt twardą charakterystykę zawieszenia, choć może się ono spodobać osobom o sportowym zacięciu.


KOMFORT JAZDY

We wszystkich trzech przypadkach pięciodrzwiowe nadwozie zapewnia łatwy dostep zarówno do przedniej, jak i tylnej części nadwozia, jednak do Renault i Volkswagena wsiada się najwygodniej. Oferują one najwięcej przestrzeni dla pasażerów przednich siedzeń. Kierowcy o wzroście ponad 190 centymetrów już po kilku ruchach zoptymalizują "miejsce pracy" w Polo. Na uwagę zasługuje pionowa regulacja siedziska znana z Seata. W Renault Clio II wysocy mogą nawet lekko przysunąć fotel do przodu, co w tej klasie jest raczej rzadkością. Skoda, która od konkurentów jest o około 20 centymetrów dłuższa, w przedniej części oferuje zaskakująco mało miejsca. W droższych odmianach dysponuje łatwą w obsłudze regulacją wysokości siedziska kierowcy. Lepiej wypada czeskie auto, kiedy zasiądziemy w tylnej części nadwozia. Renault ma największy z całej trójki rozstaw osi wynoszący 2470 milimetrów. O centymetr krótszy jest w Skodzie, w Polo ma rozstaw mniejszy o kolejne 5,5 cm. W Clio na uwagę zasługuje również kolorowa i wykonana z dobrej jakości materiałów tapicerka. Miękkimi materiałami wykończono tablicę przyrządów. Ładnie jest również w VW, który tradycyjnie odznacza się wyjątkową solidnością wykończenia. Przeważają jednak ciemne kolory, z wyraźną dominacją czarnego, które sprawiają trochę przygnębiający nastrój. W Skodzie styliści przesadzili z dużymi plastikowymi powierzchniami. Przychodzi nam też ocenić niżej nienajlepszy jakościowo materiał wykończeniowy.



BEZPIECZEŃSTWO

Nowocześnie prezentuje się tablica przyrządów w Polo, która nadaje całości sportowego charakteru. Dwie okrągłe - duże i czytelne - tarcze zawierają zestaw najpotrzebniejszych informacji. Dodatkowym atutem jest niebieskie światło podświetlające tablicę z czerwonymi wskazówkami. Wszystkie przełączniki i pokrętła umieszczono w zasięgu ręki, choć regulacja układu wentylacji znajduje się zbyt nisko i musimy oderwać wzrok od drogi, by zmienić jej ustawienie. Podobnie jest zresztą w Fabii. Ponownie na pierwsze miejsce wysuwa się Clio II, którego mocno zaokrąglona tablica przyrządów nie jest szczytem urody, ale zbiera punkty pod względem ergonomii. Jako jedyny samochód w porównaniu posiada po prawej stronie kierownicy przyciski sterujące funkcjami radia (za dopłatą) ułatwiające obsługe sprzętu audio. Pod względem wyposażenia seryjnego podstawowych wersji wszystkie trzy porównywane auta posiadają prawie identyczne - poduszkę powietrzną dla kierowcy, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami (Renault z ogranicznikiem napięcia), a także trzecie światło STOP i wspomaganie układu kierowniczego. VW i Renault posiadają również system mocowania fotelika dziecięcego - Isofix. W cenie Renault Clio II wliczone są dodatkowo elektryczne podnośniki przednich szyb i centralny zamek. U konkurencji za ten luksus musimy jednak dopłacić. Układ hamulcowy najlepiej działa w Polo i Clio II.



EKONOMIA I PODSUMOWANIE

Przy kupnie ważnym elementem, przed którym staje klient dokonujący wyboru nowego auta, jest jego cena. Najtańsza jest Skoda, na którą wydamy w podstawowej wersji niewiele poniżej 36 tys. złotych. Drugie miejsce przypadło Renault Clio II - około 4 tys. zł. droższe. Na szczycie naszego porównania uplasowało się Polo, którego cena w pięciodrzwiowej wersji nadwozia z podstawowym pakietem wyposażenia przekracza 41 tys. zł. Różnica w tej klasie samochodów jest niewielka. Podobny poziom bezpieczeństwa i wykończenia stawia auta w tej samej linii. O zakupie decydować mogą zatem gusta klientów. Patrząc na cenę i standard wyposażenia najlepszym wyborem będzie jednak zakup Clio, choć ostatnie obniżki Volkswagena Polo czynią go bardzo atrakcyjnym.



(źródło: P. Robakowski, Auto Dziś i Jutro, listopad 2000)

Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)
faza 1
» Clio 1.4 16v
» Clio 1.4 16v, Skoda Fabia
» Clio 1.4 16v a inne w klasie
» Clio 1.4, Skoda Fabia, VW Polo
» Clio 1.6 16v
» Clio 1.6 16v, Seat Ibiza
» Clio 1.6 16V, 1.6 Si
» Clio 1.9 dTi, Fiesta, Corsa, Polo
» Clio 2.0 16v
» Clio 2.0 Sport i 24 szybkie auta
» Clio 2.0 16v opinie
» Clio 2.0 16v zapowiedź
» Clio 3.0 V6 szalona tradycja
» Clio 3.0 V6 Trophy
» Clio II raport z jazdy
» Clio II opis modelu
» Clio 1.2 RTE test Euro NCAP

faza 2 i 3
» Clio 1.2 a auta segmentu B
» Clio 1.2 16V Expression
» Clio 1.2 16V test spalania
» Clio 1.2 16V, Peugeot 206
» Clio 1.5 dCi 68, Citroen C3
» Clio 1.5 dCi 82
» Clio 2.0 16V diabelska jazda
» Clio 2.0 16V, Seat Ibiza
» Clio II faza 2, opis
» Clio II faza 2, opis (2)

- Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)