renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Renault Clio II 1.4 16v, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 206 i VW Polo

Wydawałoby się, że dobry test samochodu powinien liczyć tysiące kilometrów i zawierać badania osiągów, zużycia paliwa, rzecz jasna z wykorzystaniem "piątego koła" lub laserowego, dokładnego miernika prędkości i przepływomierza. Po zsumowaniu wyników testów i doświadczeń już wiadomo, czy samochód jest dobry, czy też nie... Ale czy na pewno są to właściwe kryteria Sądzę, że większość kolegów-dziennikarzy się ze mną nie zgodzi, ale z moich (wieloletnich) doświadczeń wynika, że w takim scenariuszu zbyt wiele pary idzie w gwizdek. Np. rzetelne (to znaczy zgodne z normą) wykonanie badań z użyciem specjalistycznych przyrządów prowadzi zwykle do... uzyskania rezultatów zgodnych z danymi, jakie podaje producent! Im lepiej więc przetestujemy, tym bardziej oczywisty wynik!



Najbardziej więc cenię sobie bezpośrednie porównanie konkurentów. Gdy kilkakrotnie zmienimy samochód i każdym z konkurentów pokonamy identyczną trasę w taki sam sposób - wtedy wyraźnie widać dzielące ich różnice. Rzecz jasna nie może to być jedyny sposób poznawania auta, ale do wyrobienia sobie poglądów na ofertę poszczególnych producentów - znakomity. 

Marcin Kwiatkowski na innym niż zwykle Renault


Zgromadzenie przez redakcję kilku przedstawicieli jednej klasy w identycznych (w miarę możliwości) wersjach silnikowych i o podobnym standardzie wyposażenia jest niestety trudne, więc większe porównania przeprowadzamy rzadziej niż byśmy chcieli. Pomocnymi są m. in. imprezy, organizowane dla dziennikarzy motoryzacyjnych przez Renault. Odbywają się one zazwyczaj na torze prób Mortefontaine pod Paryżem, a okazją do spotkania jest najczęściej premiera nowej linii modelowej lub silnikowej wersji. Tym razem porównywaliśmy Clio 2, wyposażone w nowy silnik 1,4 16V, z kilkoma konkurentami. Mieliśmy także możliwość przejażdżki całą gamą... rowerów tej firmy!

Clio 1,4 16V Tech Run


Renault Clio 1,4 16V, o mocy 98 KM, zostało poddane próbom wraz z: Fordem Fiestą, Oplem Corsą 1,4 16V, Peugeotem 206 1,4 i VW Polo. Przesiadając się z auta do auta pokonywałem po kilka okrążeń toru w Mortefontaine, przyglądając się uważnie zachowaniu Clio Tech'Run (w Polsce będzie w "zwykłej" wersji 16V) i jego konkurentów. Warto dodać, że ów tor, wynajmowany przez Renault do badań nowych samochodów, okazuje się rewelacyjnym miejscem do tego typu testów. Nie jest to bowiem tor wyścigowy, a zamknięty obwód drogowy o charakterystyce zakrętów i rodzaju nawierzchni odpowiadających "normalnej" drodze II klasy. Tyle, że więcej jest stref bezpieczeństwa i solidnych energochłonnych barier, gdzieniegdzie osłoniętych piramidami powiązanych opon. W efekcie mamy miejsce, w którym bez obaw, że coś nadjedzie z przeciwka, możemy testować samochód w warunkach symulujących drogę, po jakiej większość z nas podróżuje na co dzień.

Tym razem porównanie było w większym stopniu testem opon, niż zawieszenia kół - przez większą część dnia padało... Oto - w telegraficznym skrócie - wnioski z testowych jazd. Na pierwszy rzut oka, na tle swych rynkowych przeciwników, nowe Clio wypadło bardzo dobrze. Jeśli wziąć pod uwagę sposób prowadzenia - tylko dwa samochody miały niemal idealnie neutralną charakterystykę pokonywania zakrętów: Renault i VW Polo. Fiesta nie osiągała takich prędkości na łukach i miała tendencję do podsterowności, zaś Corsa przechylała się zbytnio i sprawiała wrażenie mniej stabilnej. Z początku zagadką był dla mnie Peugeot 206 - w miarę zbliżania się na każdym z zakrętów do maksymalnej możliwej prędkości zmieniał nieznacznie swoje wymagania co do sposobu prowadzenia go. Okazało się jednak, że jeśli nie będziemy zwracać uwagi na drobne dziwactwa tego auta, można nim po zakręcie jechać tak samo szybko i stabilnie jak Clio i Polo.


Dwieścieszóstka pod pewnym względem znacznie ustępowała konkurentom i to poniekąd nie z własnej winy - Peugeot nie oferuje akurat silnika porównywalnego z dziewięćdziesięcio i stukonnymi jednostkami jak pozostali uczestnicy testu, a 75 KM to trochę zbyt mało, by stawić czoła 101-konnemu Polo - najbardziej dynamicznemu autu z "objeżdżanych" w Mortefontaine. Natomiast Clio ustępowało Volkswagenowi bardzo nieznacznie, podczas jazdy na zwyczajnej drodze publicznej różnice będą prawie niewidoczne. W Renault jest za to zauważalnie ciszej - basowo brzmiący silnik VW sprawia wrażenie szybszego... Najcichszy wydawał się jednak Peugeot - nic dziwnego, 75 koni musi robić mniej hałasu! Najgłośniejsza Corsa miała jeszcze jedną cechę, dzięki której ustępowała konkurentom - stabilność na prostej.

Hamowanie (wszystkie auta były wyposażone w ABS) zależy w dużym stopniu od opon, a tam w dodatku padało... Wszyscy konkurenci zwalniali bardzo skutecznie, ale najlepiej sprawował się Polo, a za nim francuscy konkurenci. Czołowa pozycja Volkswagena jest być może zasłużona, ale ten egzemplarz zwycięstwo zawdzięcza między innymi ponadstandardowo szerokim oponom i obręczom kół z lekkich stopów, oferowanym jako fabryczny dodatek za dopłatą. 

Jak wspominałem na wstępie - krótkie spotkanie to nie to samo co rzetelny, długi test, ale stanowi znakomity pretekst do poczynienia krótkich, lapidarnych porównań. W migawkach tak zapamiętałem te prawie stukonne, małe samochody, znane mi zresztą dość dobrze z okazji zwyczajnych jazd testowych: Fiesta - szybkie auto o komfortowym wnętrzu z elementami luksusu (była w wersji Ghia), Corsa - nieduże, dynamiczne w prowadzeniu auto, wymagające podczas szybkiej jazdy od kierowcy wiele uwagi, 206 - cichy, bardzo sprawny samochód o najbardziej futurystycznej linii nadwozia i miłym wnętrzu, Renault Clio 2 - dopracowany, cichy samochód o prawie sportowej dynamice prowadzenia (i prawie kubełkowych siedzeniach), dużo miejsca wewnątrz, oraz VW Polo - bardzo dynamiczny samochód (jak na swoją wersję silnikową oczywiście), o twardych, wygodnych siedzeniach i dobrze zaplanowanym wnętrzu, ale... lata płyną i czekamy na nową generację (czyli - odpowiednik Skody Fabii).

Dane techniczne

 

Renault Clio 1.4 16V

Typ silnika

K4J

Moc kW(KM)/obr./min

72(98)/6000

Moment Nm/obr./min

127/3750

Przyspieszenie 0-100 km/h [s]

10,5

Prędkość maks. km/h

186

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym l/100 km

6,5


(źródło: M. Kawecki, www.motoklub.com.pl, rok ????)

Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)
faza 1
» Clio 1.4 16v
» Clio 1.4 16v, Skoda Fabia
» Clio 1.4 16v a inne w klasie
» Clio 1.4, Skoda Fabia, VW Polo
» Clio 1.6 16v
» Clio 1.6 16v, Seat Ibiza
» Clio 1.6 16V, 1.6 Si
» Clio 1.9 dTi, Fiesta, Corsa, Polo
» Clio 2.0 16v
» Clio 2.0 Sport i 24 szybkie auta
» Clio 2.0 16v opinie
» Clio 2.0 16v zapowiedź
» Clio 3.0 V6 szalona tradycja
» Clio 3.0 V6 Trophy
» Clio II raport z jazdy
» Clio II opis modelu
» Clio 1.2 RTE test Euro NCAP

faza 2 i 3
» Clio 1.2 a auta segmentu B
» Clio 1.2 16V Expression
» Clio 1.2 16V test spalania
» Clio 1.2 16V, Peugeot 206
» Clio 1.5 dCi 68, Citroen C3
» Clio 1.5 dCi 82
» Clio 2.0 16V diabelska jazda
» Clio 2.0 16V, Seat Ibiza
» Clio II faza 2, opis
» Clio II faza 2, opis (2)

- Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)