renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Renault Clio 3.0 V6 Trophy

Jeśli myślicie, że Renault po wycofaniu się z Formuły 1 i zaprzestaniu produkcji fantastycznego Spidera odwróciło się od sportu, to bardzo się mylicie. Francuska firma zorganizowała właśnie nową serię wyścigów o mistrzostwo Europy w klasie Clio. Żółte pociski Clio Renault Sport montuje się w fabryce Alpine w Dieppe. Tam powstawały słynne w latach siedemdziesiątych Alpinki i Renault 5 Turbo, w latach osiemdziesiątych Alpine V6, a w obecnej dekadzie - Spidery. W Dieppe są budowane również modele Espace i Megane kabrio.



Kompletne nadwozie 3-drzwiowego Clio po kataforezie trafia do firmy MOC. Usuwa się tam podłogę z tylnej części auta, montuje klatkę ochronną oraz kompozytowe błotniki i zderzaki. Wyczynowe auto jest szersze o 16 cm od modelu seryjnego. Rozstaw osi zwiększono o 38 mm. Wszystkie koła są zawieszone niezależnie. Z przodu wykorzystano seryjne kolumny MacPhersona (wzięte z Laguny), z tyłu - robione na miarę wahacze trójkątne i solidnie wzmocnione zwrotnice z przedniego zawieszenia Laguny. Zamiast poprzecznego drążka kierowniczego do zwrotnic przymocowano poprzeczny drążek reakcyjny.Tuż przed tylną osią zamocowano poprzecznie 6-cylindrowy widlasty silnik. Jednostka znana z Laguny osiąga 285 KM (206 kW) przy 7400 obr./min i 307 Nm przy 5800 obr./min. Zastosowano elektronikę Magneti Marelli (w jednostkach seryjnych Bosch), sportowy wałek rozrządu, sprężyny zaworowe, układ dolotowy i wydechowy. Aby zmniejszyć koszty sprzętu, pozostałe elementy są seryjne. Za pośrednictwem 6-stopniowej sekwencyjnej skrzyni biegów (produkcji Sadev) napęd trafia na tylne koła. Zastosowano aluminiowe tarcze kół o średnicy 18" i szerokości 9" z tyłu i 8" z przodu.

Renault Sport wziął głęboki wdech i po jeździe z instruktorem pozwolił dziennikarzom zasiąść za kierownicą swoich żółtych pocisków. Spartańskie wnętrze jest ciasne. Kubełkowy fotel solidnie "trzyma" kierowcę w objęciach. Pracownik Renault pomaga mi zapiąć pasy. Gdy kiwam głową, że wszystko OK, przekręca kluczyk, włączając elektryczny obwód, a następnie naciska guzik startera. Silnik gwałtownie "wchodzi" na obroty. Upewniam się, że skrzynia znajduje się w położeniu jałowym. Jeszcze ostatnie przypomnienie: "Robert, pamiętaj, masz 300 koni, zimne opony i tor pokryty rosą!". "Osma rano... Delikatnie puszczam sprzęgło. Metalowe okładziny natychmiast chwytają i silnik gaśnie. Jeszcze raz rozrusznik, trochę więcej gazu i nareszcie ruszam. Flagą dostaję znak, że droga wolna. Solidnym uderzeniem w dźwignię zmiany biegów włączam "dwójkę". Pokonuję pierwsze zakręty. Śmielej dodaję gazu. Na jednej z agrafek czuję, jak wyjeżdża tył. Szybko zmniejszam gaz i auto posłusznie wraca na obrany przeze mnie tor jazdy. Ze zdziwieniem zauważam, że pomimo twardego zawieszenia i braku wygłuszenia, nie pojawiają się żadne drgania i wibracje. Układ kierowniczy działa precyzyjnie. Na prostej wciskam pedał gazu do dechy. Auto rwie do przodu niczym pocisk wystrzelony z działa. Silnik jest zagłuszany przez koła zębate skrzyni biegów. Mają proste "uzębienie" i powyżej 5000 obr./min wyją bojowo. Migające lampki na desce rozdzielczej informują, że trzeba zmienić bieg. Nie zdejmując nogi z gazu (automatyczne sprzęgło), uderzam w dźwignię i wskakuje "trójka". Błyskawicznie zbliżam się do zakrętu. Hamulec. Pedał stawia opór, ale auto wyraźnie zwalnia. Muszę uważać, aby w czasie hamowania nie zniszczyć opon i utrzymać się na drodze. W połowie łagodnego zakrętu redukuję do "dwójki". Sam nie wiem, kiedy mija czas prób. Flaga czerwona - pora zjechać do boksów.


Wszyscy byli tak przejęci porannymi testami, że zapewne szybciej przejechalibyśmy tor Clio Sport kosztuje 260 000 franków. Popyt okazał się jednak dwukrotnie większy, niż zakładano. W tym roku zbudowano 85 maszyn, w przyszłym powstanie drugie tyle. Nie wykluczone, że ukaże się drogowa (nieco tańsza od wyczynowej) wersja Clio Sport. Tradycje fabryki z Dieppe nie zaginą.

(źródło: R. Przybylski, rok ?????, ???)

Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)
faza 1
» Clio 1.4 16v
» Clio 1.4 16v, Skoda Fabia
» Clio 1.4 16v a inne w klasie
» Clio 1.4, Skoda Fabia, VW Polo
» Clio 1.6 16v
» Clio 1.6 16v, Seat Ibiza
» Clio 1.6 16V, 1.6 Si
» Clio 1.9 dTi, Fiesta, Corsa, Polo
» Clio 2.0 16v
» Clio 2.0 Sport i 24 szybkie auta
» Clio 2.0 16v opinie
» Clio 2.0 16v zapowiedź
» Clio 3.0 V6 szalona tradycja
» Clio 3.0 V6 Trophy
» Clio II raport z jazdy
» Clio II opis modelu
» Clio 1.2 RTE test Euro NCAP

faza 2 i 3
» Clio 1.2 a auta segmentu B
» Clio 1.2 16V Expression
» Clio 1.2 16V test spalania
» Clio 1.2 16V, Peugeot 206
» Clio 1.5 dCi 68, Citroen C3
» Clio 1.5 dCi 82
» Clio 2.0 16V diabelska jazda
» Clio 2.0 16V, Seat Ibiza
» Clio II faza 2, opis
» Clio II faza 2, opis (2)

- Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)