renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Renault Clio II 1.2 16v Expression

Po trzech latach od momentu wprowadzenia na rynek Clio przeszło poważny lifting nadwozia. Oprócz zmian karoseryjnych modyfikacje dotyczyły także palety silników. Wydawać by się mogło, że trzy lata to niedługo. jeszcze nie tak dawno przecież w telewizji pokazywano reklamy "rajskiego Clio". Dziś o tamtym modelu prawie już zapomniano. Pod koniec zeszłego roku na ekranach telewizorów pojawił się spot reklamowy Clio MTV (pamiętna "Gerappa") i znów auto segmentu B "Made by Renault" było na ustach wielu osób. Jednak nawet tamten model to już historia. Na tegorocznych targach poznańskich zaprezentowano odmłodzoną wersję najlepiej sprzedającego się samochodu francuskiego koncernu.



Przebój rynkowy Renault

No dobrze, ale dlaczego zmiany w pojeździe to tylko facelifting? przecież konstruktorzy auta mówią o setkach zmodyfikowanych podzespołów nowego Clio. Czy jest więc to tylko zwyczajny kosmetyczny retusz?
Zacznijmy od początku i przyjrzyjmy się bliżej temu samochodowi. Zewnętrznie zmiany są rzeczywiście zauważalne na pierwszy rzut oka. Nie jest to tylko wymiana zderzaków czy powiększenie logo. Wprowadzenie nowej Laguny zapowiadało stylistyczne zmiany w produktach firmy. Prezentowany od kilku lat na salonach motoryzacyjnych awangardowy Avantime miał za zadanie pokazywać, w którym kierunku pójdzie design Renault. Rzeczywiście, z przodu Clio widać wyraźne wpływy modelu, który jeszcze niedawno wydawał się być tylko rozwiązaniem studyjnym, a dziś wchodzi już do sprzedaży w Europie. Duże "trójkątne" reflektory, wlot powietrza do chodnicy w kształcie plastra miodu, całkowite przemodelowanie zderzaków - wszystko to sprawia, że w pierwszej chwili nie wiemy, z jakim autem mamy do czynienia. Dużo mniej zmieniono z tyłu i zwłaszcza z boku pojazdu - tu nadal widać Clio z 1998 roku.
Deska rozdzielcza też zmieniła swoje oblicze. Daszek nad zegarami jest teraz inaczej uformowany, zmieniono kierownicę, inaczej też wygląda środkowy panej. Już poprzednia odmiana auta nie miała problemów z funkcjonalnością, w nowym Clio najwyraźniej osoby odpowiedzialne za projekt wyszły ze słusznego założenia "lepsze jest wrogiem dobrego" i poprzestano na bardzo udanej kosmetyce. Plastiki użyte we wnętrzu przypominają nową Lagunę - spory krok naprzód.
Pod względem przestronności z oczywistych względów nic zmienić się nie mogło (rozstaw osi i długość karoserii bez zmian). Nadal więc najwygodniej bezie się podróżowało w 4 osoby - dodatkowy pasażer może zasiąść na tylnej kanapie pod warunkiem, że nie pozostanie tam na długo, choć oczywiście również on będzie miał 3-punktowy pas i zagłówek.



Przestronność bez zmian

Oprócz stylistyki zmieniono także paletę jednostek napędowych. Nadal podstawowym silnikiem jest 60-konny 1.2, ale obok niego pojawił się również motor z 16-zaworową głowicą zastepujący ośmiozaworową jednostkę o tej samej mocy i pojemności 1.4 litra.
Po raz pierwszy mieliśmy okazję się z nim zapoznać w Twingo - wbrew pozorom aucie niewiele mniejszym i lżejszym od naszego bohatera. Teraz silnik trafił też do Clio. 75 koni daje sobie radę nie tylko w mieście. O ile auto nie będzie bardzo obciążone, nie powinno być specjalnych problemów także w eksploatacji pozamiejskiej. Mała pojemność i 16-zaworowa technika powinny niezbyt korzystnie wpływać na elastyczność, jednak Renault na tym polu nie ma się czego wstydzić. Rzut oka na maksymalny moment obrotowy zdradza od razu, w jaki sposób zostało to uzyskane - tajemnica sukcesu tkwi w skrzyni biegów. Odpowiednio dobrane długości przełożeń są kompromisem pomiędzy częstotliwością zmiany biegów a przyspieszeniami.
Do tego idyllicznego obrazu niezbyt pasuje zachowanie się samego lewarka. Dodaeni lub odjęcie gazu powoduje spory ruch dźwigni. Z podobnym problemem spotkaliśmy się już w poprzedniej wersji. Przyczyna leży w zawieszeniu zespołu napędowego. Z drugiej strony jednak pracujący na biegu jałowym silnik nie powoduje praktycznie żadnych wibracji (na postoju pod światłami wydaje się wręcz, że auto "zgasło").
Byliśmy także miło zaskoczeni przy pomiarach zużycia paliwa. Podczas wizyty na niemieckich autostradach przy stałej prędkości powyżej 150km/h spalanie oscylowało poniżej 8 litrów na 100 km (samochód był obciążony trojgiem pasażerów i około 50-kilogramowym bagażem). Spokojna jazda miejska będzie bardziej oszczędna - około 7 litrów na 100 km.
Również maksymalna licznikowa prędkość przewyższała fabryczną wartość o około 20 km/h. Rozpędzenie się do takich wartości trwa wieki, klimatyzacja musi być wyłączona, a wskaźnik poziomu paliwa porusza się wtedy z szybokścią obrotomierza i o żadnym komforcie jazdy nie może być mowy.
Jeśli jednak będziemy poruszać się samochodem zgodnie z jego przeznaczeniem, we wnętrzu nie będziemy niepokojeni natarczywymi dźwiękami silnika.


Komfort małych samochodów

Dzięki sporemu rozstawowi osi Clio jest bardzo komfortowe (jak na tę klasę aut). Na szybkich zakrętach nadwozie potrafi jednak dość wyraźnie się przechylić. W tej sytuacji pomocne byłoby lepsze przytrzymywanie ciała przez fotele.
Po restylingu zmieniły się także standardy wyposażeniowe. Renault zawsze było w czołówce firm wprowadzających do standardowego wyposażenia elementy poprawiające bezpieczeństwo, jak poduszki powietrzne czy ABS. Poprzednia wersja standardowo oferowała jedynie jedną poduszkę, nowe Clio nawet w podstawowej wersji ma ich aż 4. Do tego seryjnie montowany jest ABS - inni producenci powinni brać z Francuzów przykład.
Nie zapomniano także o praktycznych dodatkach. W standardzie znajdziemy m.in. elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek. Testowa wersja (Expression) ma także regulowany na wysokość fotel kierowcy, filtr przeciwpyłkowy i dzielone tylne siedzenie. oprócz tego lista opcji jest obszerna. Ciekawostką jest możliwość dokupienia ukłądu ESP (elektroniczna kontrola stabilności toru jazdy - 3000 zł), automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji (4600 zł) oraz świateł ksenonowych (w tej wersji w pakiecie z lampami przeciwmgielnymi, automatyczną wycieraczką 2650 zł). Niestety, dokupienie tych dodatków ma jeden istotny mankament - cena samochodu wzrasta grubo ponad 50 tys. złotych.

(źródło: P. Burchard, Auto Świat, nr 40/2001)

Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)
faza 1
» Clio 1.4 16v
» Clio 1.4 16v, Skoda Fabia
» Clio 1.4 16v a inne w klasie
» Clio 1.4, Skoda Fabia, VW Polo
» Clio 1.6 16v
» Clio 1.6 16v, Seat Ibiza
» Clio 1.6 16V, 1.6 Si
» Clio 1.9 dTi, Fiesta, Corsa, Polo
» Clio 2.0 16v
» Clio 2.0 Sport i 24 szybkie auta
» Clio 2.0 16v opinie
» Clio 2.0 16v zapowiedź
» Clio 3.0 V6 szalona tradycja
» Clio 3.0 V6 Trophy
» Clio II raport z jazdy
» Clio II opis modelu
» Clio 1.2 RTE test Euro NCAP

faza 2 i 3
» Clio 1.2 a auta segmentu B
» Clio 1.2 16V Expression
» Clio 1.2 16V test spalania
» Clio 1.2 16V, Peugeot 206
» Clio 1.5 dCi 68, Citroen C3
» Clio 1.5 dCi 82
» Clio 2.0 16V diabelska jazda
» Clio 2.0 16V, Seat Ibiza
» Clio II faza 2, opis
» Clio II faza 2, opis (2)

- Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)