renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Renault Clio 1.2 16v Expression, Peugeot 206 1.4 Color Line - porównanie

Auta nie są przeznaczone do rywalizacji na torze. Ich naturalne środowisko to ruch miejski. Ale są dla siebie poważnymi konkurentami. Walczą o pierwsze miejsce w sprzedaży. Ta ostra rywalizacja trwa już kilka lat, a jeśli przyjrzymy się dokładnie historii to można powiedzieć, że nawet kilkanaście. Debiutujące w 1990 roku Clio stało się bezpośrednim konkurentem ówcześnie produkowanego Peugeota 205. Później (w 1998 roku) obydwa modele ewoluowały i Clio II generacji "ścierało" się już z nowym modelem Peugeota - 206. Ta zażarta walka trwa do dzisiaj. Ale trzeba przyznać, że jest o co. Wszak samochody segmentu B należą do aut najczęściej kupowanych. Po 206 nie tak dawno ustawiały się jeszcze kolejki u dilerów (w 2000 roku sprzedano 11 534 sztuki). Był boom na ten model. Teraz sytuacja ucichła, ale czy stało się to za sprawą kryzysu czy też... z powodu Clio III generacji?



Delikatny 206 kontra drapieżne Clio
Mały Peugeot to bodaj jeden z najładniejszych obecnie samochodów segmentu B. Jego kształty, linia nadwozia są doskonale wyważone. Emanuje delikatnościa, ale jednocześnie jest pełen dynamiki. Pięciodrzwiowego hatchbacka o rozstawie osi 2440 mm przewidziano dla pięciu osób. Ale podróż w komplecie nie będzie należała do przyjemności. Jeśli z przodu posadzimy rosłego pasażera, wówczas z tyłu zmieści się zaledwie dziecko i to niezbyt wyrośnięte. Podobnie na tylnej kanapie przewidziana przez homologację trójka pasażerów ma szansę zmieścić się pod warunkiem, że nie będą mieli więcej niż po 12 lat. Również niewiele więcej możemy oczekiwać po Renault Clio. Chociaż wydaje się oferować nieco więcej miejsca z tyłu - zwłaszcza nad głową. Stylistycznie nowe Clio nie przeszło zasadniczej metamorfozy. Wyostrzono mu jedynie "twarzyczkę", która jest teraz bardziej agresywna. Taki zabieg uczyniono chyba po to, by wystraszyć konkurentów.



Testowany 206 posiadał wyposażenie Color Line. Ma więc klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia, białe cyferblaty zegarów i chromowaną częściowo gałkę zmiany biegów. Także w tej wersji znajdziemy lepsze materiały obiciowe siedzeń. Deska rozdzielcza - bardzo zgrabna, chociaż o dużej ilości szarych plastików - teraz stała się milasza dla oka. Sterowniki szyb przednich umieszczone między siedzeniami nie znajdują się w najszczęśliwszym miejscu. Ich używcie wyamaga nieco gimnastyki ze strony kierowcy. W Peugeocie regulacja wysokości fotela kierowcy dostępna jest w opcji.

We wnętrzu Clio napotykamy wysokiej jakości materiały. Masywna deska rozdzielcza sprawia wrażenie, jakby pochodziła z modelu klasy wyższej. Przeszkadzały nam w niej jedynie zbyt małe przyciski ogrzewania tylnej szyby i sterowania centralnym zamkiem.

Codzienne zakupy, tornistry czy pościel z magla przewozić możemy bez problemu. Bagażnik Peugeota oferujący 245 litrów pojemności radzi sobie z taką zawartością. W Renault możemy dorzucić jeszcze wiaderko na ryby (255 l). Jeśli jednak zechcemy tymi autami wybrać się na wakacje, to maksymalnie we dwójkę. Rozkładając dzielone tylne kanapy, zyskamy dodatkowe 885 listrów w 206, a w Clio tylko 780 l. By jednak rozłożyc oparcia, musimy troszkę się natrudzić przy demontażu zagłówków. Ponieważ obie firmy stawiają na bezpieczeństwo pasażerów, na tylnych siedzeniach znajdują się trzy zagłówki i trzy trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Istnieje możliwość ręcznego odłączenia airbagu pasażera.



Peugeot okazuje się zwinniejszy
Ponieważ środowiskiem naturalnym obydwu aut jest miasto, autka te powinny charakteryzować się zwinnością. Mniejszą średnicą zawracania wykazuje się Peugeot, który potrawi "zawinąć" w miejscu na jezdni o szerokości 10,2 metra. Clio potrzebuje więcej przestrzeni (10,7 m). Jeśli przyjdzie nam wykonać tzw. kopertę, gdzie trzeba zdrowo nakręcić się "kólkiem", dużo przyjemniej manewr ten wykonuje się Clio, gdzie wspomaganie ukłądu kierowniczego jest mocniejsze. W Peugeocie wymagane jest użycie większej siły.

Zawieszenie, a także ukłąd kierowniczy sprawdziliśmy w czasie jazdy slalomowej. Obydwa auta radziły sobie całkiem nieźle, jednak w ekstremalnych sytuacjach, przy gwałtownej zmianie obciążenia 206 wykazywał tendencje do zarzucania tyłem. Jego nadwozie za to mniej się wychylało na zakręcie. Nadwozie Clio z kolei przechylało się bardzo mocno, ale koła nie traciły przyczepności. W jeżdzie miejskiej oceniliśmy obydwa samochody jako wysoce komfortowe.

Subiektywnie nie mieliśmy poważniejszych zastrzeżeń do skuteczności działąnia hamulców. Jednak stopniowanie siły hamowania bardzoej spodobało nam się w Clio. W Peugeocie hamowanie wymaga silnego nacisku na pedał. Większą nowoczesnością odznacza się jednak konstrukcja układu hamulcowego Clio. Seryjnie model zaopatrzony jest w system BAS, który w razie nagłego hamowania automatycznie wzmacnia siłę nacisku na pedał hamulca oraz dodatkowo uruchamia światła awaryjne, które mają ostrzec jadących za nami o gwałtownym hamowaniu. Standardowo w Clio znajdziemy też ABS i tarcze wentylowane z przodu. W 206 BAS jest niedostępny, aABS wymaga dopłaty. Wentylowane tarcze hamulcowe dostępne są dopiero od wersji 1.6 110 KM.



Jedna moc, a dwie różne pojemności
Jak najwięcej mocy z jak najmniejszej pojemności. W tej dziedzinie prym od lat wiodą Japończycy. Ale takie konstrukcje silników powoli pojawiają się także w europejskich autach. Przykładem niech będzie testowane Clio 1.2 - może nie rekordowe, bo silnik Fiata uzyskuje z tej pojemności 82 KM.

75 koni mechanicznych z pojemności 1.2 l przeciwok tej samej mocy z pojemności 1.4 l. Jak to możliwe? Silnik Clio jest po prostu nowocześniejszy, dzięki technice szesnastozaworowej uzyskuje większą sprawność. Clio ma mniejszą masę, ale i mniejszy moment obrotowy 105 Nm. Przyspiesza gorzej od 206 (13,0 s do 100 km/h). Uzyskuje jednak mniejsze spalanie (5,9 l/100 km). Peugeot dysponuje za to większym momentem obrotowym (111 Nm) - nędzie więc elstyczniejszy i mimo większej masy auta "setkę" osiąga dużo szybciej (12,3 s). Jest jednak bardziej paliwożerny (o 0,4 l większe spalanie).


Który lepszy? 8- czy 16-zaworowy
Na pewno uzyskamy mniejsze spalanie, niższe opłaty w ubezpieczeniu, ale i oszczędzimy środowisko. Będziemy jednak stratni na osiągach. Jak widać, nic w przyrodzie nie ginie. Jest jeszcze jedna kwestia: który okaże się trwalszy i bardziej niezawodny?



Podsumowanie
Mój ideał to nadwozie "206", wnętrze, zawieszenie, silnik i wyposażenie z Clio. Peugeot oferuje sprawdzoną ośmiozaworową jednostkę, któa szczytem techniki już nie jest. Ale też nie ustępuje łatwo pola walki nowoczesnej jednostce Clio. Nadwozie Peugeota odpowiada dzisiejszym standardom zarówno pod względem stylistyki, jak i bezpieczeństwa. Niestety, za wyposażenie, które w Clio jest seryjne (cztery airbagi i ABS), w 206 musimy dopłacać. Poza tym w nowszym Renault mamy możliwość dokupienia opcjonalnie ESP, który w Peugeocie jest niedostępny. Nieco droższe, ale lepiej wyposażone i technicznie nowocześniejsze Clio wydaje się być godnym zdobywcą pole position.

(źródło: J. Borkowski, Auto Świat, nr 46/2001)

Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)
faza 1
» Clio 1.4 16v
» Clio 1.4 16v, Skoda Fabia
» Clio 1.4 16v a inne w klasie
» Clio 1.4, Skoda Fabia, VW Polo
» Clio 1.6 16v
» Clio 1.6 16v, Seat Ibiza
» Clio 1.6 16V, 1.6 Si
» Clio 1.9 dTi, Fiesta, Corsa, Polo
» Clio 2.0 16v
» Clio 2.0 Sport i 24 szybkie auta
» Clio 2.0 16v opinie
» Clio 2.0 16v zapowiedź
» Clio 3.0 V6 szalona tradycja
» Clio 3.0 V6 Trophy
» Clio II raport z jazdy
» Clio II opis modelu
» Clio 1.2 RTE test Euro NCAP

faza 2 i 3
» Clio 1.2 a auta segmentu B
» Clio 1.2 16V Expression
» Clio 1.2 16V test spalania
» Clio 1.2 16V, Peugeot 206
» Clio 1.5 dCi 68, Citroen C3
» Clio 1.5 dCi 82
» Clio 2.0 16V diabelska jazda
» Clio 2.0 16V, Seat Ibiza
» Clio II faza 2, opis
» Clio II faza 2, opis (2)

- Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)