renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej


renault samochody renault cars renault araba, tuning renault cars renault auto renault autos renault voitures
Testy zderzeniowe Renault Clio na przestrzeni lat produkcji modelu


Większość z osób, nawet nie będących specjalnie zainteresowanymi motoryzacją, prędzej czy później styka się z pojęciem „testu zderzeniowego”. Zazwyczaj występuje to w momencie chęci zakupu nowego pojazdu, gdy na prospekcie reklamowym, w reklamie lub podczas wizyty w salonie samochodowym dowiadujemy się o poziomie bezpieczeństwa danego modelu. Zapewne większości wystarczy zapewnienie doradcy o tym, że jest on bezpieczny, ale warto wiedzieć, z czego ów poziom bezpieczeństwa wynika. Oczywiście – będzie również o Renault Clio.

CZYM JEST TEST ZDERZENIOWY?

Sam test zderzeniowy (ang. crashtest) jest niczym innym jak testem zderzenia auta przeprowadzanym w laboratorium (zależnym lub niezależnym, o czym dalej), dzięki czemu można porównać pojazdy między sobą. Testy mają na celu sprawdzenie systemów bezpieczeństwa biernego (elementów konstrukcyjnych) oraz w pewnym stopniu bezpieczeństwa czynnego (np. elektroniczne systemy stabilizacji, ESC, które u różnych producentów mogą przyjmować nazwy takie jak ESP, VSA, DSC i in.), wpływających na ochronę zarówno użytkowników, jak i otoczenia pojazdu. Typowymi testami są:
  • zderzenie czołowe, ang. front al crash (rozpędzone auto uderza w deformowalną przeszkodę)
  • zderzenie boczne, ang. side crash (auto stoi, wózek symulatora uderza w bok auta),
  • zderzenie ze słupem (auto na wózku uderza bokiem w sztywny, wąski słup)
  • zderzenie z pieszym, ang. pedestrian test (w auto uderza manekin),
  • wywrócenie, ang. rollover (wymuszenie dachowania auta).
Analizowany jest wpływ na pasażerów dorosłych (ang. adult occupant), dzieci (ang. child occupant) oraz pieszych (ang. pedestrian).

W Europie testy zderzeniowe wykonuje Euro NCAP (European New Car Assessment Programme, euroncap.com), w USA - NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, nhtsa.gov) oraz IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, iihs.org), w Australi - ANCAP, a w Japonii - NASVA. Organizacje te są niezależne względem producentów aut. Zakres testów może być odmienny w różnych rejonach świata, np. stosuje się inne prędkości, „zazębia” się mniej lub bardziej testowany pojazd z przeszkodą podczas zderzenia czołowego. Zdarza się też, że wręcz nie ma jakiegoś testu, który inny kraj uznał za istotny (np. Europie nie testuje się dachowania, co robi się w USA). Nieporównywalność pomiędzy organizacjami jest zwiększona także poprzez odmienność modeli występujących w różnych częściach świata, nawet pod tą samą nazwą. Np. tak bardzo popularne u nas auto jak Honda CIVIC 10-TEJ już obecnie generacji wygląda zupełnie inaczej (i jest inne) w Europie i w USA.

TESTY ZDERZENIOWE W EUROPIE

Europejska Organizacja, EuroNCAP, istnieje od od 1997 roku. Za spełnianie standardów bezpieczeństwa przyznawane są gwiazdki. Stosuje się ocenę na podstawie pierwszych czterech testów wymienionych wyżej, a w tym celu Organizacja anonimowo zakupuje u dealerów cztery identyczne auta. Zupełnie tak samo, jak robią to zwyczajni konsumenci. Początkowo skala była 4-stopniowa, a piątą gwiazdkę wprowadzono w 1999 roku i wielu specjalistów uważało, że jest to obwarowane warunkami prawie niemożliwymi do spełnienia. Udało się to dopiero w 2001 r. Renault w modelu Laguna. Pierwszym natomiast autem spośród mniejszych pojazdów, które uzyskało maksymalną notę (ochrona pasażerów dorosłych) było … Renault Clio (2005 r.).

Do 2009 r. w Euro NCAP stosowano ocenę za pomocą gwiazdek przyznając je dla każdej kategorii oddzielnie (ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, ochrona pieszych). Później wprowadzono ujednoliconą ocenę gwiazdkową (ang. overall rating), na którą składają się wyniki procentowe uzyskane w czterech kategoriach: trzech tak dotychczas oraz w jednej nowej – dodano ocenę wsparcia systemów bezpieczeństwa (ang. safety assist). Nowością wprowadzoną w 2016 r. jest podwójna gwiazdkowa ocena (Dual Rating) w niektórych modelach aut: dla pojazdów ze standardowym wyposażeniem wpływającym na bezpieczeństwo (ang. standard safety equipment) oraz dodatkowym (ang. additional safety pack).

RENAULT CLIO W TESTACH EURO NCAP

W testach Euro NCAP nie znajdziemy pierwszej i drugiej fazy Renault Clio I (1990-1996), bo... nie było jeszcze wówczas tej organizacji. Natomiast w 1997 r. poddano testom fazę 3., wprowadzoną na rynek rok wcześniej. Renault informowało, że w stosunku do poprzednich wersji w Clio I faza 3 wzmocniono elementy płyty podłogowej oraz nadwozia, co zaowocowało znaczną bezpieczeństwa. Mimo to uzyskano zaledwie dwie gwiazdki (na pięć) w aspekcie bezpieczeństwa kierowcy/pasażerów dorosłych oraz zaledwie jedną (na cztery) w ochronie pieszych (szczegółowe raporty pdf znajdują się w podanych źródłach).


Źródło: euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/renault/clio/15470


W kolejnej, drugiej odsłonie było już zdecydowanie lepiej – cztery gwiazdki dla pasażerów dorosłych i dwie dla pieszych.


Źródło: euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/renault/clio/15525


Przełomem w zakresie bezpieczeństwa okazała się trzecia generacja Clio. Auto było wyraźnie cięższe od poprzednich wersji, ale jako pierwsze w kategorii supermini uzyskało 5 gwiazdek dla w aspekcie ochrony kierowcy/pasażerów dorosłych.


Źródło: euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/renault/clio/15679


W ostatniej, czwartej generacji Clio, mimo zmienionej metodyki testowania można zauważyć wyraźną poprawę bezpieczeństwa pieszych. Poziom pozostałych obszarów został utrzymany.


Źródło: euroncap.com/en/results/renault/clio/10944, autoczescionline24.pl


PODSUMOWUJĄC

Warto zastanowić się, w jakim kierunku zmierza rozwój ocen Euro NCAP. Do roku 2009 brano pod uwagę tylko 3 kategorie: bezpieczeństwo pasażerów dorosłych i dzieci oraz pieszych. Od 2009 do oceny włączono również czwartą kategorię - ocenę wsparcia systemów bezpieczeństwa (safety assist), takich jak: kontrola prędkości, „przypominacz” świetlny i dźwiękowy o zapięciu pasów przez kierowcę i pasażerów (również na tylnej kanapie), autonomiczne systemy hamowania, ESC czy asystent pasa. Udział poszczególnych kategorii w ogólnej ocenie kształtuje się następująco: 40% punktacji końcowej pojazd otrzymuje za ochronę pasażerów dorosłych, a po 20% w pozostałych kategoriach. Oczywiście, tak długo, jak znana jest metodyka przeprowadzania testu, można podejrzewać, że producenci aut specjalnie tak konstruują pojazdy, aby spełniały wymagania tej czy innej organizacji. Natomiast dopóki odbywa się to w celu poprawy naszego bezpieczeństwa i są na to dowody - jest tylko potwierdzeniem, że to dobra robota.

opr. ts


Menu strony
» Ogólne informacje o modelu
» Rynek samochodów nowych i używanych w 2016 r.
» Testy zderzeniowe Renault Clio na przestrzeni lat produkcji modelu
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)