renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej
Renault Clio I
» Informacje podstawowe:
- Silniki / wersje
- Raport Dekry '02
» Testy/opisy faza 1 i 2:
- Clio 1.2 RT
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2 RL NCAP Crashtest
- Clio 1.4 RT '90
- Clio 1.4e RT & Clio MAXI
- Clio 1.8 16V '91
- Clio Williams 2
- Clio Williams 3
- Clio Williams, Mini Cooper,
  VW Golf GTi, Peugeot 205 GTI
  nowe Mini & Clio Sport 172


» Testy/opisy faza 3:
- Clio '96
- Clio 1.1 '96
- Clio 1.2 RN '97
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2, Saxo & Peugeot 106

» Design/tuning/car audio:
- Clio RSi (Zastec)
- Clio z silnikiem Laguny 1.6 16V
- Zabudowa caraudio Clio I
- Clio S16
- Clio 1.8 16V (ACS Redbull)
- Clio 1.8 16V (Hector)

» Inne:
- Clio Maxi (Naczelnik)
- Prospekt Clio Williams '93
- Prospekt Clio Williams '95



  Renault Clio I
Clio 1.2 RT

Zaprezentowane w 1990 roku Clio było hitem w segmencie B. W ciągu ośmiu lat produkcji sprzedano niemal cztery miliony egzemplarzy pierwszej serii

Clio od początku było samochodem chętnie kupowanym nie tylko w rodzimej Francji. Stało się również modelem najlepiej sprzedawanym w swojej klasie w innych krajach europejskich. Także w Polsce "maluch" Renault przypadł do gustu klientom. Dzięki temu na rynku pojazdów używanych istnieje bogata oferta aut. Wybierać można wśród modeli trzy- lub pięciodrzwiowych, z silnikami o mocy od 48 do 150 KM i z różnym wyposażeniem. Trzeba jednak uważać szczególnie przy nabywaniu egzemplarzy z początku lat 90., ponieważ znaczna ich część była sprowadzana z Europy Zachodniej i ryzyko natknięcia się na egzemplarz powypadkowy jest większe.

Stworzony zgodnie z zasadą mały na zewnątrz, duży w środku, posiada wnętrze, które pozwala na wygodną podróż czterem osobom, nawet na dłuższych trasach. Gorzej sprawa się ma, gdyby na tylnej kanapie chciały podróżować trzy osoby. Wówczas miejsca jest nieco za mało, ponadto w wersji trzydrzwiowej utrudnione jest wsiadanie do tyłu. Na brak przestrzeni nie mogą natomiast skarżyć się jadący z przodu. Tu powodów do narzekania przysparzają jedynie zbyt miękkie siedzenia, które przy dłuższych eskapadach bywają przyczyną bólu pleców.

Mimo minusów wnętrze wykonane jest w taki sposób, że można się w nim czuć naprawdę dobrze. Materiały tapicerskie są niezłej jakości, miejsce pracy kierowcy jest ergonomiczne. Przełączniki są rozplanowane tak, by znajdowały się w pobliżu rąk prowadzącego, a deska rozdzielcza ma przejrzyście rozmieszczone wskaźniki. Clio w wersji RT w wyposażeniu ma zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia oraz uchylane tylne okna.

Samochód dysponuje jednym z większych w klasie bagażników. 265 litrów umożliwia przewożenie znacznej ilości pakunków, w ułożeniu których pomaga nisko poprowadzona krawędź. Jeżeli tylna kanapa nie jest wykorzystywana, to po jej złożeniu mamy do dyspozycji 1055 litrów przestrzeni ładunkowej.

W Polsce popularny jest silnik o pojemności 1171 ccm i mocy 55 KM. Jednostka ta jest w miarę dynamiczna i pozwala na bezproblemowe poruszanie się w ruchu miejskim. Nadaje się również do spokojnych wyjazdów za miasto. Przy tym średnie zużycie paliwa wynoszące 6 l/100 km czyni z niego ekonomiczną propozycję.

Auto prowadzi się dobrze zarówno podczas jazdy w mieście, jak i poza nim. W ruchu miejskim, szczególnie podczas manewrów na zatłoczonych parkingach, przeszkadza brak wspomagania, które zresztą można znaleźć w modelach z lepszym wyposażeniem. Na szczeście zwrotność samochodu jest poprawna. Przyjemności z kierowania autem sprzyja również doskonałe zawieszenie, które radzi sobie z wszelkimi wybojami. Nie można niestety wiele dobrego powiedzieć o hamulcach, których skuteczność działania pozostawia wiele do życzenia.

Użytkowanie Clio nie sprawia większych problemów. Dzięki odpowiedniemu zabezpieczeniu nie powinno być kłopotów z korozją. Jeżeli pojawi się rdza może to być ostrzeżenie, że jest to egzemplarz powypadkowy. Co prawda w statystykach niemieckiego TUV auto znajduje się pod koniec tabel pod względem usterkowości, ale na szczęście awariom ulegają drobiazgi, które zazwyczaj nie powodują przerw w podróży.

Trzeba uważać na skuteczność działania włącznika wentylatora chłodnicy. Jego usterka może mieć poważne konsekwencje - przegrzanie silnika, a w efekcie nawet przepalenie uszczelki pod głowicą.

Ceny oryginalnych części zamiennych Renault są przystępne, istnieje możliwość zakupu zamienników renomowanych firm. Nie ma również problemów ze zdobyciem większości elementów - są one dostępne od ręki. Dosyć przykra może być np. awaria jednostki sterującej wtryskiem paliwa. Koszt wymiany tego elementu to około 3 tysięcy złotych. Na szczęście tego typu usterki zdarzają się bardzo rzadko i istnieje możliwość założenia używanego modułu. Wówczas koszt naprawy da się obniżyć nawet do 500 złotych.

Nie produkowane już od dwóch lat Renault Clio pierwszej generacji, dzięki swym zaletom i przystępnym cenom, cieszy się nadal powodzeniem na rynku aut używanych.


autor: Tomasz Kamiński
Auto Świat, nr 43/2000(?)


 
         
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)