renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej
Renault Clio I
» Informacje podstawowe:
- Silniki / wersje
- Raport Dekry '02
» Testy/opisy faza 1 i 2:
- Clio 1.2 RT
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2 RL NCAP Crashtest
- Clio 1.4 RT '90
- Clio 1.4e RT & Clio MAXI
- Clio 1.8 16V '91
- Clio Williams 2
- Clio Williams 3
- Clio Williams, Mini Cooper,
  VW Golf GTi, Peugeot 205 GTI
  nowe Mini & Clio Sport 172


» Testy/opisy faza 3:
- Clio '96
- Clio 1.1 '96
- Clio 1.2 RN '97
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2, Saxo & Peugeot 106

» Design/tuning/car audio:
- Clio RSi (Zastec)
- Clio z silnikiem Laguny 1.6 16V
- Zabudowa caraudio Clio I
- Clio S16
- Clio 1.8 16V (ACS Redbull)
- Clio 1.8 16V (Hector)

» Inne:
- Clio Maxi (Naczelnik)
- Prospekt Clio Williams '93
- Prospekt Clio Williams '95



  Renault Clio I
Clio 1.1 '96

Jeśli przejrzymy dane statystyczne dotyczące sprzedaży samochodów we Francji to okaże się, że Clio znajduje najwięcej zwolenników, jest też najlepiej sprzedawanym samochodem francuskim w Europie. To były dane publikowane w roku ubiegłym ('96), również w tamtym roku wyprodukowano 3-milionowy egzemplarz tego samochodu.
CLIO 1
Przypomnę, że Clio pojawiło się po raz pierwszy w maju 1990 r. Obecnie wyjeżdża z 5 fabryk europejskich: Flins we Francji, Valladoid w Hiszpanii, Vilvoorde w Belgii, Novo Mesto w Słowenii i Setubal w Portugalii oraz z fabryki w Argentynie. Kupują go chętnie Polacy, np. w 1996 r. znalazł 2149 odbiorców, zdecydowanie pokonując reklamowane Twingo, które znalazło zaledwie 716 chętnych. Clio dalej cieszy się uznaniem nabywców, np. w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku w Polsce sprzedano 1133 sztuki. Tym razem w decyzji o zakupie pomogli nabywcom konstruktorzy, gdyż zmodernizowali ten popularny w Europie samochód. Modernizacja była dość znacząca skoro objęła zasadnicze zespoły. Mówi się o fazie 3 lub serii 3 Clio. Nawet przed modernizacją ceniono Clio głównie z dwóch powodów; w stosunku do wymiarów zewnętrznych ma duże wnętrze użyteczne i dobre zawieszenie kół, wpływające na wygodę jazdy.

We wnętrzu samochodu jest dużo miejsca do przewozu osób i jest duży bagażnik o pojemności 265 dm3 - jeden z największych wśród samochodów tzw. segmentu B. Nadwozie typu hatch-back należy do uniwersalnych, ma bowiem w tylnej ścianie drzwi otwierane do góry, odsłaniające duży otwór, przez który można wkładać bagaże o znacznych wymiarach zewnętrznych. Zmieszczą się, ponieważ tylne siedzenie daje się składać i wówczas otrzymujemy pojemność bagażową 1055 dm3. W ramach modernizacji nadano nowocześniejszy wygląd zewnętrzny nadwoziu. Jest ono bardziej zaokrąglone, modniejsze. Przede wszystkim zmieniono jego przednią część. Klosze lamp są teraz zespolone, tzn. reflektory i kierunkowskazy mają wspólną obudowę o nowym, łukowym zarysie. Pokrywa komory silnika ma również inny kształt, zmodernizowano też zderzaki - przedni i tylny. Na górnej powierzchni zderzaka przedniego wycięto podłużny, wąski otwór wlotu powietrza do chłodnicy silnika, a w dolnej części, spełniającej rolę spoilera,jest także otwór wlotu powietrza oraz dwa otwory do zamontowania świateł przeciwmgłowych. Między tymi dwiema częściami zderzaka przedniego biegnie wkładka w postaci elastycznej listwy w kolorze czarnym. I to na tej samej wysokości co listwy boczne i listwa przy zderzaku tylnym, który też otrzymał nowy kształt. Wspomniane listwy są nie tylko akcentami ozdobnymi nadwozia, ale chronią nadwozie przed skutkami drobnych stłuczek miejskich. W drzwiach ściany tylnej zamontowano dodatkowe światło stop, umieszczając je tuż pod krawędzią szyby tylnej. Od kilku lat firma Renault z dużą mocą akcentuje wprowadzone elementy z zakresu bezpieczeństwa. W omawianym samochodzie dodano ich jeszcze trochę. Zastosowano bowiem blachy o grubości zwiększonej o 30%, tym samym wzmacniając podłogę i drzwi. Zwiększono wytrzymałość oparcia siedzenia tylnego dodając trzeci punkt mocowania, kolumnę kierownicy wykonano z materiału lepiej niż dotychczas absorbującego energię w razie zderzenia - kolumna skraca się o 70 mm. Dla kierowcy seryjnie montuje się poduszkę powietrzną o pojemności zwiększonej do 50 dm3, dla pasażera (w opcji) poduszka ma pojemność 100 dm3. Wprowadzono nową tapicerkę siedzeń z weluru o bardziej wyrazistych wzorach. Z takiego samego materiału są wykładziny poszycia wewnętrznego drzwi. Nie widać wewnątrz blach nadwozia, również w bagażniku są wykładziny, nawet na nadkolach. Wnętrze nadwozia robi przyjemne wrażenie, jednak nie wszystkim się podoba tablica rozdzielcza. Nie pomogło nawet ładne koło kierownicy od Megane, gdyż bez zmian pozostała wielopowierzchniowa tablica rozdzielcza z umieszczonymi nie zawsze w odpowiednim miejscu urządzeniami, np. pokrętło ustawienia kierunku nadmuchu powietrza, klawisze włączenia dodatkowych świateł i ogrzewania szyby tylnej są zasłonięte przez obwód koła kierownicy. Konsola środkowa to też kanciaste bryły, w których umieszczono radio i dźwignię zmiany biegów. Pomijając osadzenie dźwigni, działa ona bardzo precyzyjnie i steruje dobrze dobranymi przełożeniami. W ocenie przełożeń "dopomaga" silnik, który jest elastyczny i ma nową konstrukcję, zasługuje więc na nieco szersze omówienie.
CLIO 2
Nowy silnik, typu D7F, zapoczątkował serię jednostek napędowych wyróżnianych literą "D". Zastępuje dotychczas stosowany silnik typ E7F (1239 cm3), którego konstrukcja była już niezbyt nowoczesna - z rozrządem popychaczowym (wałek rozrządu w kadłubie) - stosowana w samochodzie Renault 12 wprowadzonym do produkcji w 1969 r. Może to dziwić, ale jednostka z metryką lat sześćdziesiątych była podstawową i jedyną, napędzającą nowoczesny i oryginalny pojazd jakim jest Twingo. Można sądzić, że nowy silnik chyba został opracowany przede wszystkim z myślą o Twingo i znalazł się również w Clio. Jest nowoczesny, mimo że nie zdecydowano się na rozrząd 16 zaworowy. Wałek rozrządu umieszczono w głowicy, steruje on dwoma zaworami na każdy cylinder, a głowicę wykonano ze stopów lekkich. W układzie zasilania zastosowano wtrysk wielopunktowy sterowany mikroprocesorem. Nowy silnik jest zwartą konstrukcją, w porównaniu do poprzedniego (serii E) ma o 70 części mniej i mniejszą masę o 26 kg - waży 82 kg. Wydłużono mu okresy międzyobsługowe; wymiana oleju i filtru oleju co 15000 km, wymiana świec i filtru powietrza co 30000 km, wymiana paska rozrządu po 150000 km.

Producent podkreśla, że silnik serii D ma bardzo korzystny przebieg momentu obrotowego, aż 90% jego maksymalnej wartości występuje w szerokim zakresie obrotów, od 1500 do 4750 na min., i zadowala się niewielkimi dawkami paliwa. Silnik pracuje cicho, a jego odgłosy jeszcze wytłumiono stosując materiały izolujące w nadwoziu - pod pokrywą komory silnika i w przegrodzie oddzielającej silnik od pomieszczenia osobowego. W Clio można otrzymać jeden z trzech silników, oprócz opisanego 1149 cm3, również 1390 cm3 i wysokoprężny 1870 cm3. Dostęp do nich jest trochę niewygodny, gdyż pokrywa komory silnika jest otwierana w sposób "staroświecki", w kierunku do przodu pojazdu. Clio napędzany silnikiem 1149 cm3 dobrze się rozpędza, prędkość 100 km/h uzyskuje w 13,5 s. Jest stateczny w ruchu, tę stateczność poprawiono przez staranny dobór stabilizatorów poprzecznych w przednim i tylnym zawieszeniu. Ma skuteczniejsze hamulce, gdyż zmieniono charakterystykę wspomagania układu hamulcowego i zastosowano lepszy materiał na okładziny cierne.

Sprawdzony w Twingo system automatycznego sprzęgła połączony z mechaniczną skrzynią biegów trafia od 1997 r. również do Clio. Nosi nazwę "Easy" i przywitają go z radością ci, którzy nie lubią obsługiwać wielu urządzeń sterowania pojazdem - w tym systemie nie ma bowiem pedału sprzęgła. Przeprowadzając w 1996 r. trzecią już modernizację Clio podniesiono jego walory użytkowe. Podobno następna, czwarta modernizacja ma być przeprowadzona w 1998 r. I jej wynikiem będzie zdecydowana zmiana wyglądu nadwozia.

Zdzisław Podbielski / Młody Technik 1997

 
         
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)