renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej
Renault Clio I
» Informacje podstawowe:
- Silniki / wersje
- Raport Dekry '02
» Testy/opisy faza 1 i 2:
- Clio 1.2 RT
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2 RL NCAP Crashtest
- Clio 1.4 RT '90
- Clio 1.4e RT & Clio MAXI
- Clio 1.8 16V '91
- Clio Williams 2
- Clio Williams 3
- Clio Williams, Mini Cooper,
  VW Golf GTi, Peugeot 205 GTI
  nowe Mini & Clio Sport 172


» Testy/opisy faza 3:
- Clio '96
- Clio 1.1 '96
- Clio 1.2 RN '97
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2, Saxo & Peugeot 106

» Design/tuning/car audio:
- Clio RSi (Zastec)
- Clio z silnikiem Laguny 1.6 16V
- Zabudowa caraudio Clio I
- Clio S16
- Clio 1.8 16V (ACS Redbull)
- Clio 1.8 16V (Hector)

» Inne:
- Clio Maxi (Naczelnik)
- Prospekt Clio Williams '93
- Prospekt Clio Williams '95



  Renault Clio I
Porównanie Clio 1.2, Citroena Saxo i Peugeota 106


Najnowsze Renault Clio, Peugeot 106 i Citroen Saxo mają umocnić rynkową pozycję francuskich firm na rynku małych samochodów. Czy im się to uda?

Tradycja zobowiązuje. W przeszłości francuskie firmy stworzyły całą serię niepowtarzalnych modeli, które dziś wiodą zaszczytny żywot oldtimerów. Wystarczy wspomnieć Citroena 2CV, Renault 4 czy wchłoniętego przez Citroena w 1965 Panharda, prekursora w dziedzinie budowy karoserii z aluminium, na długo zanim na pomysł ten wpadło Audi. Dziś trudno znaleźć następców, potrafiących zafascynować niepowtarzalną sylwetką czy oryginalną techniką. Nie czyni tego ani Citroen Saxo, ani Peugeot 106, ani Clio, choć Renault może się pochwalić niepowtarzalnym Twingo.

Czasy się zmieniły, granice zatarły - te państwowe i te w sferze estetyki. Samochody stają się do siebie podobne, bo wymagają tego względy ekonomiczne. Małe auta o stylistyce, która każdemu przypadnie do gustu można sprzedawać bez większego ryzyka, zwłaszcza, gdy sięgnie się do gotowych już rozwiązań. Tak jest z Citroenem Saxo, który powstał nie tylko na płycie podłogowej Peugeota 106, ale jest do niego do złudzenia podobny. Przy tym samym rozstawie osi jest jednak o cztery centymetry dłuższy.

Świeżo odnowiony "106" również stał się większy. Dzięki zmodyfikowaniu przedniej i tylnej części karoserii urósł o 11 cm, do 3,68 m, mimo to nadal zalicza się do najmniejszych wśród maluchów. Na wszelki wypadek wzmocniono także strukturę karoserii "106".

Kuracji odmładzającej poddano również Renault Clio, który mimo zaawansowanego wieku (premiera w 1990 r.) w 1995 roku znów awansował na czołowe miejsce listy sprzedaży we Francji. Zmieniony przód i wzmocnione podwozie mają uczynić go atrakcyjnym, do czasi pojawienia się następcy w 1998 rou. Nowy silnik o pojemności 1,2 litra to dodatkowa zachęta dla kupujących. Do jego zalet należą zmniejszone opory tarcia, mające wpłynąć na niższe zużycie paliwa przez tę jednostkę, wielopunktowy wtrysk paliwa, a także mniejszy ciężar (82 kg, czyli o 26 kilogramów mniej niż dotychczas).


Clio zużywa najmniej paliwa, "106" ma najkrótszą drogę hamowania, Saxo najsprawniej pokonuje zakręty
Montowana w Clio 55-konna jednostka napędowa ma konkurować ze znamym 1,1-litrowym silnikiem produkcji PSA, który w Citroenie Saxo osiąga moc 54 KM, w Peugeocie zaś 60, przy tym samym momencie obrotowym (88 Nm przy 3800 obr/min). Clio ma tu przewagę, jego moment obrotowy wynosi bowiem 93 Nm już przy 2500 obrotach na minutę.

W praktyce rzecz nie wygląda jednak tak prosto. Silnik Clio musi się solidnie napracować, żeby dotrzymać kroku jednostce napędowej spod znaku PSA. Niezbyt udanie zestopniowana skrzynia biegów - trzeci bieg ma za krótkie przełożenie, piąty za długie - i większa masa Clio (912 kg przy 850 Saxo i 896 Peugeota 106) ograniczają temperament silnika Renaulta, zmuszając do częstej zmiany biegów. Dodanie gazu przy wysokich obrotach silnika sprawia z kolei, że odgłos jego pracy staje się uciążliwy dla pasażerów.

Jednostka napędowa Clio okazuje się za to najoszczędniejsza i zadowala się 6,4 l paliwa na 100 km (Saxo potrzebuje 6,9 l, a Peugeot 106 - 6,6 l). W porównaniu z modelem poprzednim różnica w zućyciu paliwa wynosi aż 1,5 litra na 100 km. Silniki konkurentów spod znaku PSA, chociaż nie najcichsze, mają większe rezerwy mocy, czego dowodzą wartości zmierzone podczas testu (patrz tabela). Najżwawiej porusza się Citroen, Peugeot plasuje się nieznacznie za nim. Jednak precyzyjniej zestopniowana skrzynia biegów "106" pozwala nadrobić tę stratę.

Tak naprawdę żaden z opisywanych maluchów nie jest nazbyt żwawy. Mimo wspomagania układu kierowniczego samochody nie zachwycają zwrotnością na zakrętach. Ocieżały wydaje się przede wszystkim Renault, który podczas szybkich zmian toru jazdy staje się podsterowny. Peugeotowi przeszkadza niebezpośredni układ kierowniczy i tylko Citroen najsprawniej pokonuje zakręty.

Różnice te nie wpływają jednak na bezpieczeństwo. Wszystkie trzy samochody nawet w ekstremalnych sytuacjach pozostają pod pełną kontrolą kierowcy. Gorzej z hamulcami, tutaj "mali francuzi" dość znacznie się różnią - na wyhamowanie z prędkości 100 km/h Renault Clio potrzebował 59,6 m, o 16 metrów więcej niż wynosił osiągnięty w tych samych warunkach wynik Peugeota 106.

Komfort to dla francuskich producentów sprawa honoru. Auta znad Sekwany, nawet te najmniejsze, zawsze uchodziły za niedoścignione pod tym względem. Spośród naszej trójki najpełniej tradycję tę kontynuuje Saho, wyróżniający się łagodnie zestrojonym zawieszeniem. Citroen może się także pochwalić miękkimi siedzeniami, które nie zapewniają wprawdzie dostatecznego podparcia ud, ale z całą pewnością są wygodne.

Clio i "106" mają tu nieco do nadrobienia. Peugeot gorzej znosi poprzeczne nierówności nawierzchni, jego fotele są krótkie, a pozycja siedzeń z przodu zbyt wysoka, z tyłu zaś nazbyt stroma. W Clio zmienionym fotelom niczego nie można zarzucić, rozczarowuje natomiast zawieszenie, które na złej nawierzchni przenosi drgania do kabiny pasażerskiej.

Przestronność wnętrza nie jest najmocniejszą stroną francuskich maluchów. Z tyłu brakuje miejsca na nogi, w Clio także nad głową. Saxo już przy wsiadaniu utrudnia życie pasażerom zajmującym miejsca z tyłu, gdyż na razie nie produkuje się wersji czterodrzwiowej. Citroen ma za to spory bagażnik o pojemności 280 l.

Wyposażenie francuskich maluchów jest porównywalne. Clio i "106" są zaopatrzone seryjnie w dzielone oparcie tylnej kanapy, której rozłożenie pozwala zwiększyć pojemność bagażową. Za bezpieczeństwo trzeba już płacić dodatkowo - diwe poduszki powietrzne do Clio kosztują łącznie 2967 zł, do Peugeota 106 w wersji XN 1.1 nie oferuje się ich niestety wogóle, polecając wersję Scetch za 33433 zł, w której airbag dla kierowcy jest w standardzie, dla pasażera zaś kosztuje 2499 zł. Do Peugeota 106 XN można za to zamówić ABS (3622 zł), którego brakuje w liście wyposażenia Clio. Informacje o wersjach wyposażenia i cenie trzeciego z porównywanych aut - Citroena Saxo są na razie okryte mgłą tajemnicy, bowiem samochód będzie sprzedawany w Polsce dopiero od stycznia przyszłego roku, w ramach kontyngentu. na razie wiadomo, że oferta modelu Saxo obejmie wersje z silnikami benzynowymi o pojemności 1.1, 1.4, 1.6 (16v) oraz z jednostką napędową diesla. Kto chce więc posłuchać jak gra Saxo, musi poczekać; pozostali dwaj muszkieterowie są już gotowi do pojedynku na trasie.

Zalety i wady:
Citroen Saxo
+ komfortowe zawieszenie, wygodne siedzenia także z tyłu, stosunkowo duży bagażnik, dobre osiągi w stosunku do pojemności silnika, najbardziej zwrotny spośród porównywanych aut
- słabe hamulce, stosunkowo duże zużycie paliwa, niewielkie wnętrze, wysoki poziom hałasu wewnątrz
Peugeot 106
+ bardzo dobry komfort resorowania, zadowalające hamulce, precyzyjnie przełączająca skrzynia biegów, pewne zachowanie podczas jazdy, solidne wykończenie
- mała ilość miejsca wewnątrz, mały bagażnik, niezbyt wygodne siedzenia, wysoki poziom hałasu wewnątrz, mało zwrotny jak na swe gabaryty
Renault Clio
+ bogate wyposażenie, wygodne fotele, bardzo małe zużycie paliwa
- słabe hamulce przy dużym obciążeniu, głośny silnik, szumy od wiatru, słabe osiągi, mało precyzyjna skrzynia biegów, przeciętny komfort resorowania





Źródło: Auto Motor Sport, 8/1996, W.K., R.S., Fot. MPI

 
         
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)