renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej
Renault Clio I
» Informacje podstawowe:
- Silniki / wersje
- Raport Dekry '02
» Testy/opisy faza 1 i 2:
- Clio 1.2 RT
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2 RL NCAP Crashtest
- Clio 1.4 RT '90
- Clio 1.4e RT & Clio MAXI
- Clio 1.8 16V '91
- Clio Williams 2
- Clio Williams 3
- Clio Williams, Mini Cooper,
  VW Golf GTi, Peugeot 205 GTI
  nowe Mini & Clio Sport 172


» Testy/opisy faza 3:
- Clio '96
- Clio 1.1 '96
- Clio 1.2 RN '97
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2, Saxo & Peugeot 106

» Design/tuning/car audio:
- Clio RSi (Zastec)
- Clio z silnikiem Laguny 1.6 16V
- Zabudowa caraudio Clio I
- Clio S16
- Clio 1.8 16V (ACS Redbull)
- Clio 1.8 16V (Hector)

» Inne:
- Clio Maxi (Naczelnik)
- Prospekt Clio Williams '93
- Prospekt Clio Williams '95



  Renault Clio I
Clio Williams


    Hot-hatch lat 90-tych (*)

W dniu, w którym James Thomas, tester samochodów magazynu Autocar, przejechał się Williamsem, już wiedział, że musi mieć takie auto.

Mylę, że Russel Bulgin dał spory wkład w powstanie tego artykułu mówiąc kiedyś, że Clio Williams dźwięczał bardziej jak śpiewaczka jazzowa niż hot-hatch. Mimo tego gorzkiego spostrzeżenia, chłonąłem każdy test drogowy i podpisałem odpowiednie papiery, aby dostać końcową wersję Williamsa 3, wychodząc z założenia, że zawsze lepiej jest kupić wersję sprawdzoną. W rzeczywistości powodem był brak wystarczającej ilości pieniędzy, by załapać się na Williamsa/Williamsa 2, gdy wchodziły na rynek.

Mój apetyt był spory i naprawdę zaostrzony przez fakt, iż poprzednio posiadałem seryjne Clio 16V, więc perspektywa mocniejszej, 2.0-litrowej wersji z podwoziem i silnikiem firmowanym przez Renault Sport, była głównym magnesem, pomimo ceny. Wypuszczając auto, Renault jasno pozycjonowało Williamsa jako potencjalne enfant terrible szutrów co się zresztą potwierdziło.

Dziennikarze rozjechali się niebieskimi, prasowymi autami po wyspie i ogłosili je wysoce interesującymi małymi samochodami dla zapalonych kierowców. Odmienną opinią dysponowała redakcja magazynu Autocar, gdzie istniało silne lobby za 1.9-litrowym Peugeotem 205 GTI. Bezspornie był to wówczas świetny samochód i zbierał zewsząd pochwały za doskonale dające się dozować przyspieszenie i precyzyjne niczym brzytwa prowadzenie. Tak czy inaczej zastanawiałem się nad nim. Williamsowi może brakowało czucia jak w Peugeocie, ale w większości innych przypadków był lepszą i "szybszą" propozycją.

Chociaż nie przejechałem wiele moim Williamsem 3 - myślę, iż mogło być to około 10 000 mil - jazda ta dawała mi ogromną przyjemność. Psychiatra określiłby to lepiej, ale na pewno jest tak, że małe, mocne auta podobają się pewnym typom ludzi, które kochają te samochody za ich ogromne możliwoci.

Dla mocnego, przednionapędowego hatchbacka jego przednie zawieszenie jest podstawą, a zastosowane w Williamsie bazuje na tych wszystkich mądrze rozwiązanych przednich zawieszeniach, które pozwalają na zdumiewające trzymanie i prowadzenie w zakrętach. Samochód został stworzony włanie po to, by zwyciężać z mocniejszą konkurencją klasy B i robił to z werwą przy spalaniu około 30 mpg (ok. 9,4 l/100km). Nienajgorzej.

Wspominam szczególnie jedną jazdę testową. Było to podczas moich dni z magazynem Autocar i robiliśmy mieszany test grupowy supersamochodów, w którym brała udział, o ile mnie pamięć nie myli, najnowsza wówczas wersja Sport 300 Lotusa Esprit - auto ze sporym, doładowanym silnikiem obłożone spojlerami, dociskającymi je do ziemi. Pojechaliśmy przez Black Mountain w Walii i, pomimo odcinków prostych, małe Renault niespodziewanie siedziało na zderzaku Lotusa od startu do mety.

Podsumowując, o ile doświadczenia z użytkowania tego auta były dobre, bez jakichkolwiek problemów mechanicznych, o tyle szare, plastikopodobne wnętrze rysowało się bardzo łatwo i, powiedzmy to szczerze, w ujęciu całościowym nie był to najlepiej na świecie poskładany samochód. Pozostało niewiele dobrze zachowanych i bezwypadkowych Williamsów w posiadaniu entuzjastów, a szkoda, bo sięgając wstecz - mam same ciepłe wspomnienia z nim związane. Z przyjemnością patrzę na Renault, które wraz z modelem Clio 172 robi powrót do tego rodzaju aut - Clio 172 jest pod wszelkimi względami "ulepione z tej samej gliny", co Williams.

*) Hot-hatch - angielskie określenie na bardzo mocne auto klasy B o sportowym charakterze

Magazyn EVO 2002
Tekst: Jason Thomas
Polskie tłumaczenie: T.Szot / renaultclio.pl (02.02.2005)

Przeczytaj również drugi artykuł z tego samego numeru magazynu EVO:
Porównanie Mini Coopera, VW Golfa GTi, Peugeota 205 GTI, Clio Williamsa, nowego Mini oraz Clio Renault Sport 172

 
         
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)