renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej
Renault Clio I
» Informacje podstawowe:
- Silniki / wersje
- Raport Dekry '02
» Testy/opisy faza 1 i 2:
- Clio 1.2 RT
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2 RL NCAP Crashtest
- Clio 1.4 RT '90
- Clio 1.4e RT & Clio MAXI
- Clio 1.8 16V '91
- Clio Williams 2
- Clio Williams 3
- Clio Williams, Mini Cooper,
  VW Golf GTi, Peugeot 205 GTI
  nowe Mini & Clio Sport 172


» Testy/opisy faza 3:
- Clio '96
- Clio 1.1 '96
- Clio 1.2 RN '97
- Clio 1.2 RN
- Clio 1.2, Saxo & Peugeot 106

» Design/tuning/car audio:
- Clio RSi (Zastec)
- Clio z silnikiem Laguny 1.6 16V
- Zabudowa caraudio Clio I
- Clio S16
- Clio 1.8 16V (ACS Redbull)
- Clio 1.8 16V (Hector)

» Inne:
- Clio Maxi (Naczelnik)
- Prospekt Clio Williams '93
- Prospekt Clio Williams '95



  Renault Clio I
Porównanie Clio 1.4e RT i Clio Maxi


Dla większości jest oczywiste, że samochód rajdowy różni się od seryjnego, ale na czym polega ta różnica? Porównajmy Clio RT, z silnikiem o pojemności 1,4 litra, z rajdowym Clio Maxi grupy A, wykorzystywanym w mistrzostwach Polski przez Bohdana Herinka (Waldemar Doskocz jeździ takim samym autem) ***


Nadwozie modelu seryjnego tylko w ogólnych zarysach przypomina karoserię rajdówki: błotniki są tu węższe, brakuje klatki z rur o wysokiej wytrzymałości. Wnętrze zwykłego Clio jest też na pewno bardziej przytulne, w pełni wyściełane tapicerką, z normalną deską rozdzielczą, bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa i płytko profilowanymi fotelami. Maxi od środka to przewaga treści nad formą - nagie blachy, mocno "trzymające" fotele, szelkowe pasy, system gaśniczy i wyłączniki zasilania.



A jak się nim jeździ? Zwykłe Clio oferuje dość komfortowe warunki. W Clio Maxi nie ma ani krztyny wygody, jest głośno, koszmarnie trzęsie, a na odcinku specjalnym ze zbiornika ucieka kilkadziesiąt litrów benzyny na setkę. Seryjne Clio w większości sytuacji łatwiej się prowadzi, zostało bowiem zaprojektowane jako samochód kompromisowy, który musi zachowywać się poprawnie w każdych warunkach atmosferycznych.

Kierowca auta seryjnego nie zmienia opon w zależności od rodzaju nawierzchni ani nie reguluje charakterystyki zawieszenia przed każdym wyjazem na trasę. A-grupowy wóz rajdowy wymaga dokładnych przygotowań przed każdym odcinkiem specjalnym i dlatego w pewnych sytuacjach zwykłe Clio może okazać się (paradoksalnie) szybsze! Regulacja parametrów zawieszenia (wysokość zawieszenia, zbieżność i kąt nachylenia kół), dobór i podgrzewanie opon, skrzynia biegów bez synchronizacji... z tym wszystkim przeciętny kierowca seryjnego samochodu nie chce mieć do czynienia. I nie dziwcie się, że samochód rajdowy osiaga tak małą prędkość maksymalną - najważniejsze jest przyspieszenie i w tym celu dobiera się przełożenia w skrzyni biegów. Zanim zwykłe Clio osiągnie swoją znaczną prędkość maksymalną, Bogdan Herink na swoim Maxi przejedzie już niemal połowę typowego OS-u...


Dane techniczne

RENAULT CLIO 1.4e RT RENAULT CLIO MAXI
Silnik: 4-cylindrowy, rzędowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa i katalizatorem, o pojemności 1390 cm3 4 cylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa, o pojemności 1998cm3
Moc maksymalna: 80 KM (59kW) przy 6000 obr./min 265 KM (195 kW) przy 7800 obr./min
Maks. moment obrotowy: 109 Nm przy 3500 obr./min 248 Nm przy 6900 obr./min
Napęd: na koła przednie na koła przednie
Skrzynia biegów: 5-stopniowa, ręczna 6-stopniowa, ręczna, bez synchronizacji, blokada mechanizmu różnicowego 75%
Hamulce: przód - tarcze wentylowane (o œrednicy 238mm), tył - tarcze (238mm), ABS przód - tarcze wentylowane (332mm), zaciski 4-tłoczkowe Brembo, tył - tarcze wentylowane (254mm), zaciski 2-tłoczkowe Brembo
Średnica obręczy kół: 14 cali 17 cali
Prędkość maksymalna: 175 km/h 185 km/h



MOTO Magazyn 04/1996
Tekst: Piotr R. Frankowski
Foto: PF, A. Kałwa

***) odnosi się do roku 1996 (przyp. TSS)

 
         
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)