renault, clio, samochody, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, araba, tuning renault, clio, cars, tuning renault, clio, auto, tuning renault, clio, autos, tuning renault, clio, voitures, le tuning
     Najwięcej informacji o Renault Clio w polskim internecie!
  powrót do głównej

Renault Clio II
» Dane techniczne, silniki, wyposażenie, kolory (1999-2004)

- Raport z jazdy Clio II faza 1
- Clio 1.2
- Clio 1.2 RTE NCAP Crashtest
- Clio 1.4 RT
- Clio 1.4 16V
- Clio 1.4 & Skoda Fabia
- Clio 1.4, Fabia & Polo
- Clio, Fiesta, Corsa, 206, Polo
- Clio 1.6 16V
- Clio 1.6 16V & 1.6 Si
- Clio 1.6 & Seat Ibiz Sport
- Clio Van 1.9 D
- Clio 1.9 dTi, Corsa, Fiesta i in.
- Clio Sport 2.0 16V (1)
- Clio Sport 2.0 16V (2)
- Clio Sport 2.0 16V (3)
- Clio Sport & 24 fast machines
- Clio Williams, Mini Cooper,
  VW Golf GTi, Peugeot 205 GTI
  nowe Mini & Clio Sport 172

- Clio V6 (1)
- Clio V6 (2)
- Clio V6 Trophy

» Testy/opisy faza 2 i 3:
- Nowe Clio II faza 2 (1)
- Nowe Clio II faza 2 (2)
- Clio 1.2 16V Expression
- Clio 1.2 Authentique
- Clio 1.2 16V - test spalania
- Clio 1.2 16V & Peugeot 206
- Clio 1.5 dCi
- Clio 1.5 dCi, Citroen C3 HDI
- Clio Sport 2.0 16V
- Clio Sport & Seat Ibiza FR 1.8 - Clio 1.6 8V z nitro
- Clio V6 '01 (nology.com)


  Renault Clio II
Clio 1.6 8V z nitro


Wszystko wskazuje na to, że tuningowy rok 2002 przebiegnie pod znakiem instalacji nitro. Po fazie prototypowej nadszedł wreszcie czas zakładania tego wynalazku w autach klientów. Pogoda w końcu pozwoliła na to, by oprócz kolejnych testów na hamowni przeprowadzić wreszcie próby drogowe.

Tym razem do testów wybraliśmy dwa samochody marki Renault: Clio z ośmiozaworowym silnikiem 1.6l (seryjnie 90KM) oraz Megane z szesnastozaworowym motorem również o pojemności 1.6l (107KM). Należy zaznaczyć, że Clio oprócz instalacji podtlenku azotu miało trochę "poprawiony" silnik. Wcześniej w firmie Grabowski Motor Sport z silnika wyczarowano dodatkowe 13,5KM. Silnik Megane miał zmieniony układ wydechowy, co poskutkowało wzrostem mocy do 115,7KM.

Kolejna duża różnica między silnikami kryje się w typie zamontowanej instalacji podtlenku azotu. W Clio znalazła się standardowa, opisywana już przez nas (np. w "GT" 1/2002) instalacja nitro - z dodatkowym wtryskiwaczem paliwa oraz power rurą. Z kolei w Renault Megane założone jest tzw. suche nitro. Czym się ono różni od standardowej instalacji? Przede wszystkim brakiem dodatkowego wtryskiwacza paliwa. Zwiększona dawka paliwa podawana jest wyłącznie przez wtryskiwacze seryjne. Ten typ nitro dziala podobnie jak podstawowy system znanej amerykańskiej firmy NOS. Stosując suche nitro uzyskuje się nieco niższe przyrosty mocy, ale instalacja jest w 100% bezpieczna dla np. plastikowego kolektora dolotowego. W razie awarii, przy niekorzystnym zbiegu okoliczności mieszanka paliwa i podtlenku, która znajduje się w kolektorze może wybuchnąć i go rozerwać. W instalacji suchej taka groźba nie istnieje, bo w kolektorze nigdy nie znajduje się wybuchowa mieszanka, tworzy się ona dopiero w cylindrze.

Pierwsze na hamownię wjechało Clio. Bez nitro silnik uzyskał moc maksymalną 103,6KM przy 5350 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 147,8 Nm przy 4200 obr/min (fabrycznie 90KM przy 5000 obra/min oraz 137Nm przy 4000 obr/min). Następnie załączyliśmy nitro. Wynik: 141 KM przy 5250 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 227,7Nm (!!!) przy 3600 obr/min. Kolejny raz wszystkim brakowało słów. Wartość maksymalnego momentu obrotowego porównywalna z tą uzyskiwaną przez silniki z turbodoładowaniem wydaje się niewiarygodna, ale jest prawdziwa. Na wykresie widać, jak w chwili włączenia nitro (zawsze powyżej 2500 obr/min) krzywe mocy i momentu wystrzeliwują w górę niczym rakieta. Krzywa momentu od 3300 obr/min (już powyżej 220Nm) przestaje znacząco rosnąć i od 3600 obr/min zaczyna spadać. Moc w przedziale 2800-3300 obr/min wzrasta dwukrotnie i dalej pnie się do góry. Przy 5350 obr/min osiąga maksimum i zaczyna powoli spadać. Wystarczy więc korzystać z nitro w przedziale 2500-5000 obr.min, by cieszyć się sportowymi osiągami i należytą trwałością jednostki napędowej. Mariusz, właściciel małego Clio, bardzo się cieszył, że moc silnika jego samochodu przekroczyła magiczną barierę 140KM. Dzięki tuningowym zabiegom moc Clio wzrosła w sumie o 55%, a moment obrotowy aż o 65%!

Zachęceni tak pozytywnymi wynikami zmierzyliśmy większą Renówkę. Najpierw z wyłączonym nitro. Moc maksymalna 115,7 KM przy 5770 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 156,3 Nm przy 3880 obr/min to kolejny dowód na to, że sportowy układ wydechowy może zwiększyć moc i moment o 5%. My żądni byliśmy znacznie większych przyrostów, więc czym prędzej włączyliśmy nitro. Taka jazda "na gazie" zaowocowała mocą maksymalną 145,6 KM przy 5570 obr/min (wzrost o 26%) oraz momentem obrotowym 226,5Nm przy 3310 obr/min (wzrost o 45%). Potwierdziły się więc przypuszczenia, ze suche nitro daje mniejszy przyrost mocy, jednak jest on nadal gigantyczny jak na tak drobną ingerencję w silnik. Demontując zawór podtlenku, kilka czujników oraz wyjmując butlę z bagażnika mamy znów całkowicie seryjny samochód.

Hamownia wykazała, że nitro działa świetnie. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak zmierzone przyrosty mocy i momentu obrotowego wpłyną na osiągi trakcyjne aut.

Próby przeprowadzone były na nieco wilgotnej nawierzchni, a samochody miały zamontowane mało sportowe "zimówki". Doświadczenei każe przypuszczać, że w optymalnych warunkach pogodowych czasy sprintów np. do 100km/h byłyby lepsze o ok. 1 sekundę.

Przy włączonym nitro oba Renault na pierwszym biegu kręciły kołami w miejscu (zjawisko towarzyszyć będzie ostrym startom również na suchej jezdni). Trzeba więc było ruszać nieco delikatniej i dopiero na drugim biegu "dać buta". Stąd też czas sprintu 0-40km/h w obu autach był krótszy z wyłączonym nitro (nawet o 0,5 sekundy!). Dopiero od 60km/h nitro pokazywało naprawdę, na co je stać.

Granatowe Megane osiągało 100km/h po 10,8 sekundach (fabryczne dane mówią o 10,5 s). Jazda "na gazie" skracała ten czas o 1,5 sekundy, czyli do 9,3s. Clio na ten sam sprint potrzebowało 10,8 sekundy, a z nitro jedynie 8,5 sekundy. Jestem przekonany, że lepsze opony oraz przyczepny, suchy asfalt skróciłby ten czas do poniżej 8s. Jak na silnik 1.6 8V to chyba przyzwoity wynik, prawda?

Jeszcze większe różnice uwidoczniły się podczas prób na elastyczność. Na przyspieszenie od 60-100km/h na III biegu Megane bez nitro potrzebowało 7,5s, z nitro już tylko 5s. Mniejsze Clio w identycznej próbie odnotowało następujące wyniki: 6,9s bez nitro oraz 4,1 z włączoną instalacją. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy rosła przewaga nitro. Dzięki instalacji podtlenku azotu czas przyspieszania od 80-120km/h na IV biegu skrócił się w Megane z 10,1 do 7,0 s, natomiast w Clio z 11s do 6,8 s.

Ogromny przyrost momentu obrotowego, oprócz zabawy w oglądanie min kierowców drogich limuzyn zostawionych w tyle, zwiększa również czynne bezpieczeństwo jazdy. Na wyprzedzanie w krytycznej sytuacji potrzeba o połowę mniej czasu oraz drogi. Wystarczy mieć tylko w bagażniku butlę z potlenkiem.

autor: Paweł Kuskowski
fot.: Andrzej Witkowski
"GT", marzec 2002

 
         
Informacje o stronie
WebPage by renaultclio.pl (2000-2016)